Sidor

måndag 15 augusti 2016

Hästiga saker jag gjort senaste tiden

Jag pratar ganska mycket om hästar. Annars är jag inte en så pratsam person men frågar man någonting om hästar så kan jag nog ha en hel del att säga. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om mig själv ifall jag måste berätta någonting om mig själv (förutom att jag tycker om hästar) men om Sniff, Melinda och Zam kan jag nog berätta om hur mycket som helst... Hursomhelst, igår var jag och rida till Pauens och jag kom fram till att jag skulle kunna prata om det i en kvart typ och så kom jag också fram till att ingen skulle lyssna så länge på mig så det är nog bäst att skriva om det istället. På samma gång så skriver jag om annat hästigt som har hänt på senaste tiden.
Alltså, vi var och rida i regnvädret och blev genomvåta fast det kändes inte så farligt. Det kan vara mysigt att rida i regn ibland. Först red vi lite på en åker och sedan for vi en runda där på vägen. Det var faktiskt också så bra så vi red varsin häst, Pauen red sin fjording Raggi och jag red Mama som är en Irish Cob som är där på sommarbete.
Lite dålig bild men det är Raggi till vänster, Mama i mitten och Mamas son (tror jag det var) Zorro längst till höger.

Det var nog en trevlig upplevelse att rida Mama för hon var pigg och verkade inte vara rädd för någonting. Jag är ju också van med Zam som för det mesta är en trögis och jag har inte egentligen någonting emot det heller. Det känns faktiskt lite konstigt att rida en häst som är mer framåt fast det är nog kul också.
För lite mer än vecka sedan så fick jag prova rida Raggi. Han var riktigt mysig han också.

Jag och Becka hade också tänkt att jag och Zam skulle vara med i en liten hopptävling och hoppa 40 cm. Fast jag tror nog att vi måste träna lite mer i såna fall och tävlingen vi hade menat delta i är nu på tisdag om två dagar... Vi var och och hoppa lite hinder häromdagen faktiskt och vi kom nog över dem och jag ramlade inte av heller. Fast vi behöver nog öva mycket mer om vi ska tävla. Man blir så ovan då man inte hoppat på länge. Jag följde inte med så bra och tappade tyglarna och såg på hindret i stället för över hindret och man ska ju se över hindret. Zam var inte heller på sitt bästa riktigt, han var trög och ville inte riktigt galoppera. Några gånger gick det bra och vi hoppade till och med en liten oxer. Fast jag kom nog ändå fram till att vi måste träna mer så den här gången så vi skippar tävlandet den här gången. Det skulle inte kännas så bra att vara med då vi har övat så här lite.  Fast någon tävling vill jag nog vara med i, jag blev lite sådär inspirerad och motiverad av tanken på att tävla faktiskt. Det gäller att få Bullen att tycka samma sak då. Fast han brukar ju nog tagga till på tävlingar och dessutom så vann han och Becka en lätt c dressyrtävling häromveckan. Så han kan ju nog. Det är bara det att han och jag behöver få hoppningen att fungera utan att se ut som en hjärtattack.
Här är Bullen efter att vi hoppade klart. Han hittade någon blomma att tugga på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar