Sidor

söndag 17 juli 2016

Sommarhästen Lilli

I mitt förra inlägg skrev jag sådär snabbt att vi har en sommarhäst hos oss i sommar och nu tänkte jag skriva mer om henne och så får ni se hur hon ser ut också. Lite gifar blev det, så är det då man ska ta bilder av hästar som hälsar på varandra om man bara har en mobilkamera. Jag filmade också lite men jag är inte bra alls på att redigera filmer så det får vara. Hästen i fråga är ett 8-årigt Lettiskt Halvblodssto och heter Gliukoze men kallas Lilli. Hon bor egentligen vid Lannäslund där Becka går i skola. De brukar kunna få ta hästarna där på fodervärd över sommaren nämligen.
Lilli är inte någon nybörjarhäst. Hon verkar inte vara så mycket riden, lite unghästaktig på något sätt. Hon är ju nog rätt ung förstås men räknas inte som unghäst mera. I våras råkade jag se henne då jag var med då Becka hade dejour vid Lannäs och tog in henne från hagen. Då flaxade hon omkring och såg vild ut och jag tänkte väl typ att det var ju klart att Becka tar den mest galna hästen där och att hon kommer att riva ner stallet och allt sådant men den galenheten har åtminstone jag inte sett någonting av nu inte. Lilli är faktiskt jättesnäll och mysig. Jag har ridit henne en gång, vi skrittade bara men jag kom nog fram till att hon är rätt så trevlig att rida.

Lite bilder från då Lilli inspekterade hagen...


Här hälsar hon på Sniff. Under tiden jag väntade på att de skulle komma med Lilli så borstade jag Sniff och flätade hans man men jag hann inte bli klar.

Nu har Lilli alltså varit i Ytteresse några veckor och ponnyerna har börjat vänja sig. Melinda är den som har blivit bäst kompis med Lilli. Kanske hon tycker att det är roligt att ha en tjejkompis för en gångs skull. Fast först var hon riktigt arg då Lilli kom nära, hon tyckte att Lilli absolut skulle ha klart för sig vem som bott här längst och levt längst också och att man måste förtjäna sin plats eller något sådant. Sedan blev Hårbollem brunstig och lite överdrivet förälskad i Lilli och allt möjligt annat. Det tyckte Lilli och alla andra att var ganska störande men nu har det också gått över så nu verkar de nog vara vänner.


Zam å andra sidan har nog lite respekt för den stora damen. Han kan väl nog acceptera henne och sådär men det är nog tur att han har Sniff som sin bff. Zam är har ju blivit lite gubbig och vill helst att allt ska vara som det alltid varit. Sniff sen går ju i en egen hage på dagarna så jag vet inte riktigt vad han tycker om Lilli fast det är väl nog helt okej med dem skulle jag säga. Det var iallafall ganska intressant då Sniff och Lilli hälsade på varandra till först åtminstone. Melinda skulle hälsa på Lilli och då började Zam känna sig lite överbeskyddande och då hade Lilli inget annat val än att braka in Sniffs hage. (Och just det, då Zam och Lilli hälsade så stod Sniff i sin hage och såg på och gömde sig bakom mamma. Han är så söt och lite blyg av sig nämligen.) Då Lilli brakade in i Sniffs hage så lade sig Sniff ner och rullade sig, sedan hälsade de ganska odramtiskt. Det behöver inte vara svårt om det kan vara lätt tydligen och jag var nog stolt över min lilla Sniffpojke då han skötte det så bra. Fast jag har ingen aning om varför han gjorde så faktiskt.


Nåjoo, det var det. Lite länge sedan förra inlägget...meeen, det är lite det att man vill ju inte vara inomhus och mögla vid datorn hela sommaren heller och då jag har på datorn så vill jag mest bara kolla en massa serier. Så då hade vi det på klart. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar