Sidor

torsdag 4 juni 2015

En liten hästdröm jag har...

Nu har jag tillbringat några timmar av kvällen med att kolla på westernhästar lite här och där på nätet (speciellt Quarterhästar). Jag började nämligen fundera. Jag har funderat, att om jag ska ha någon ridhäst i framtiden så ska det vara en westernhäst. 
(Jag säger ridhäst för egentligen så tycker jag mest om shettisar och de kan jag inte ha som ridhäst på allvar eftersom, tja, de är små.)
Jag började tänka på det på hästmässan i Tammerfors i våras, det var någon slags westernuppvisning tror jag. Jag tyckte det såg coolt och roligt ut. Före det hade jag sett hoppning och då blev jag nästan rädd och tänkte att de där hästarna skulle jag aldrig klara av att rida. 
Ärligt talat, det finns inte mycket med engelsk ridning som imponerar på mig nuförtiden. 
Jag tycker inte att jag passar in någonstans där, men i western så rider de med jeans och långa tyglar och det har alltid varit mer min grej liksom. 
I engelsk ridning så tycker jag att det känns som om man måste prestera inom hoppning eller dressyr för att man ska räknas som något. Man ska träna och hålla på. 
Nåja, å andra sidan vet jag absolut ingenting så jag ska inte säga något. Men det är annorlunda, och det ser ut som att jag inte skulle behöva vara rädd på samma sätt om jag skulle rida western. Jag har alltid varit den lite osäkra och rädda ryttaren. Jag har också alltid varit intresserad av att ha ett starkt band till min häst och att förstå mig på den. 
Så det jag vill/drömmer om är att lära mig att rida western och skaffa en westernhäst. Fast det kommer nog att ta länge innan jag gör det. De närmsta åren känns det som att jag kommer att prioritera annat före hästar också. Det kommer att ta länge innan jag kommer att ha tid eller råd. (Men får jag chansen att lära mig att rida western så tar jag den.)
Förutom Sniff, det jag har med honom är för värdefullt för att prioriteras bort. Jag tror inte att jag kommer att skaffa någon annan häst så lämge som han lever. Även fast han inte kräver så mycket motion eller går att rida och hålla igång så kräver han ändå en hel del. Det är ganska mycket man måste tänka på för att han inte ska bli dålig igen och han kräver min uppmärksamhet då jag sysslar med honom på ett sätt som Melinda och Zam inte gör. Vi har någon slags kommunikation. Det är lite av det jag och Sniff har som jag vill ha med min framtida häst. Förutom att jag vill kunna rida den. Det ska vara en häst som är tuff men ändå känslig. Den ska inte vara stressig och kunna tänka själv. 
Svårt att förklara, joo... Så om något här låter konstigt så...tja, så blir det då man funderar ibland, speciellt eftersom jag hade planerat att avsluta den här dagen för en timme sedan.
Så nu tar jag och definitivt avslutar denna dag.

Bilderna har jag hittat på Pinterest. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar