Sidor

torsdag 28 maj 2015

Dagens ridtur med Zam

Idag var jag och rida en ordentlig runda med Zam. "Ordentlig" betyder att vi hade sadel och var och en runda som nog är över 5 kilometer lång. Det var skönt. 
I början var han en trög gubbe som snubblade och inte ville gå, efter halva rundan gick så bra så att han nästan gick i form. 
Han kan nog minsan men det krävs en del av ryttaren för att han ska kunna. Och orka bry sig.
Han kräver nog en hel del uppvärmning nuförtiden. Första gången vi travade fick han trava på ganska långa tyglar, han snubblade så mycket annars. Vägen vi red på är ganska ojämn där ändå så jag kom fram till att det funkar bäst med trav på långa tyglar där. Efter det galopperade vi lite och gjorde lite skänkelvikningar och grejer. Någon gång där började han "lossna". Sedan var han en dröm att rida (vi galopperade en hel del idag) förutom att han såg spöken. Suck. Man måste verkligen hålla honom sysselsatt och inte bry sig i hans "spöken". Bryr man sig så blir det bara som att man tänder eld på hans spöken. Då blir det ännu läskigare. 
Jag började också tänka att han har ju ett helt annorlunda synfält än vad jag har. Han kan se snett bakåt (som alla andra hästar) och det är någonting som iallafall jag inte tänker på hela tiden. Så det är klart att vi ser olika på saker och ting då. Jag kom fram till att det skulle vara kul att se som en häst ibland av någon orsak.
Nåja. Det var dagens småflummiga tankar tror jag. Hehe. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar