Sidor

fredag 10 april 2015

Min vildhäst är frisk. Jag blir så glad!

Idag har jag varit och rida med mysgubben Zam. Vi var barbacka och inte så långt. Woop vad pigg han blev då jag svängde in i skogen med honom. Helt knasigt. Jag känner att vi borde snart ta och fara på en galopprunda och blow off some steam så att säga. 
För det är liksom det, har jag kommit fram till, är att man behöver inte vara rädd då man sitter på Zam. Han kan ju vara stark och så kan han vara busig. Men är han pigg så är han pigg helt enkelt och han brukar nog ändå lyssna på vad jag vill också. Zam är nog en snäll kille han. 

Fast han är inte alltid så entusiastisk då man ska hämta honom i hagen. Sniff var nog mer, han kommer fram till mig och tyckte att det var ganska awesome att hade kommit dit och dessutom hade brödsmulor och Mariannegodispapper i fickan.



Nu i kväll blev det lite sent med att fara ut till stallet och göra kvällssysslorna och Sniff var rätt vild då jag kom dit, han trampade fram och tillbaka och härjade och hade sig. Jag tänkte ändå att vi skulle fara på en liten runda på åkrarna och gå så att han skulle få springa av sig lite smått. Det gick bra först. Sedan började han göra hopp som påminde om högre skolan-hopp där mitt på den upplogade leråkern och det blev bara svårare och svårare att hålla honom. Tillsist så måste jag släppa och han sprang hem och jag sprang efter. 
Hur många gånger har jag inte sett en ponnyrumpa försvinna iväg från mig på det sättet...
Alltid lite hemskt. Tur att de för det mesta far hemåt... 
Fast det var länge sedan det var Sniffs ponnyrumpa och han stod där utanför stalldörren. Han hade nog bara haft bråttom hem tror jag bestämt. Fast sedan gick vi två varv runt huset för att han skulle lugna ner sig lite. 
Men även fast det nu inte är så kul eller bra att han sliter sig så är ändå så underbart att han är i sånt skick att han gör det. Han är inte alls stel eller halt nu heller och han klarade ju av att springa på vägen utan problem.  Så han är nog frisk nu och så ska vi kämpa för att han hålls. Vi ska stänga av en del av hagen där det inte växer gräs åt honom. Jag funderade lite om man kunde låta hästskiten där från nu i vinter lämna kvar ganska länge så kanske det växer ännu mindre gräs där. Och just där så växer det absolut inte mycket. Hmm. 
Imorgon tror jag att jag ska köra honom. Det går bra att göra ända tills de har förstört vägen med vasst grus. Då får vi hålla oss i skogen. Det går ju nog bra att vara där, men där går det inte att köra och jag tror att körning är bra för honom, han får ta och bygga lite muskler då. 
Det här blev lite långt. Så är det då man är entusiastisk och tänker på Sniff. Fast nu ska jag nog avsluta det här, jag har saker att hinna med i morgon också liksom. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar