Sidor

torsdag 26 mars 2015

Kort och snabbt: ponnyerna idag, igår och förrgår....

Hela 4 ponnyer har jag haft att göra med. Så.
Nåja.

Melinda longerade jag för första gången på länge i tisdags. På åkern. Jävla kallt och stjärnklart. Wow vad hon sprang och busade. Kul det.
Idag red jag henne, vi skrittade typ bara. Tänkte rida dressyr på åkern men marken var lite för otrevlig för det tyckte Melinda så vi for och skritta i skogen och äta gammalt gräs istället. Det var lite kallt och sådär.

Melody red jag igår också. Vi var på ridplanen. Det var lite en utmaning i sig att få henne att koncentrera sig och inte bry sig i det som fanns utanför och hon trögade på lite först också. Men då jag var bestämd med att jag faktiskt inte vill att hon ska stirra och släpa benen efter sig så gick hon jättebra. Bästa pålänge skulle jag säga. Galoppen funkade i höger varv men det var som att hon tyckte att det var jobbigt till vänster. Fast hon försökte faktiskt, fast hon tyckte att det var jobbigt. Det var bra.

Lite halvsuddig öronbild på väg hem...

Zam red jag igår. En barbackarunda. Han var på ett ganska gubbaktigt humör. Först var han trög och jobbig, sen såg han då någon höll på att laga ved på ett ställe i skogen och efter det var framååååt. Han var ganska stark på hemvägen då vi skulle galoppera. Men det gick bra.


Så var det Sniff. Jag provade lägga kärran efter honom. Vi gick en liten vända ner på åkern. Jag satt inte i kärran utan tömkörde typ. Han verkade nog tycka att det var okej. Fast han ville äta gräs och trodde att han hade rätt till det och rätt att rulla sig. Han har liksom inte behövt göra någonting på länge och det brukar vara så att om han strejkar och inte vill gå så funderar man om han har ont eller om han bara är lat och envis. Ibland brukar det vara det senare. Och det är just det, Sniff har alltid varit sin egen chef enligt honom själv och det är ett problem de gånger han förväntas bete sig som en normal häst. Så man måste liksom ha tålamod och vänta på att han ska besluta sig för att det som man vill att han ska göra är rätt sak att göra... Han är ganska knepig minsan. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar