Sidor

tisdag 31 mars 2015

Skogsrundor med Zam, längre och längre rundor med Sniff och ett You Tube/Instatips. Typ

Jag har inte riktigt skrivit någonting om hur det går på hästfronten just nu. Det känns som att det blir lite knepigt om jag bara orkar/hinner skriva 1 inlägg på kvällen och måste välja mellan att skriva om en sak som jag har funderat på eller annars bara något jag vill skriva om eller om vad jag gjort med ponnyerna. 

Men iallafall, just nu är det rätt jävla bra på hästfronten för min del. Sniff blir bara bättre för tillfället. Från att ha gått omkring på gården och runt huset så har vi börjat gå på åkrarna här nedanför och lite på vägen också till och med. Det går bra då vägen har varit ganska mjuk. Nere på åkrarna kan han också trava och galoppera, speciellt där det är snö kvar för det är på något sätt enklare för honom att springa där. I förrgår galopperade han riktigt bra, inte alls så stelt som tidigare.

Fast, det blir bara så att det är Sniff som tar upp mina tankar och min tid nu mer än vad Melinda gör. Han gör framsteg hela tiden och helst ska man gå en liten runda med honom varje dag. Melinda är mer  likadan som hon brukar och så ska hon hållas också. Dessutom så ska hon helst göra någonting lite mer ordentligt typ 4 gånger i veckan. Så det känns lite som att jag inte har varit tillräckligt mycket med henne nu, speciellt då mamma har promenerat med henne både idag och i förrgår då jag har ridit Zam. 
Båda shettisarna är ju också så att de kräver inte bara att jag ska rykta och motionera dem, de behöver min kärlek och närvaro också. Man ska helst inte gå i sina egna tankar eller kolla på telefonen så mycket då man är med dem. De tycker inte om det. 

Igår tog jag faktiskt med Melinda på Sniffs lilla runda också. Becka var på ridlektion med Zam och jag ville inte lämna henne ensam så jag tog båda. Först var vi runt huset och sedan var vi och gå på vägen. Det blev typ 1 km eller liiite över tror jag. Det gick bra då jag kom på att Sniff måste gå nära mig hela tiden, lite bakom mig och Melinda en bit ifrån eller lite före mig faktiskt. Hårbollen och Sniff kommer inte riktigt överens. På sin höjd så kan de acceptera varandra, så har det alltid varit. 

Zam har jag som sagt ridit idag och i förrgår. I förrgår red vi i skogen där det inte finns någon riktigt bra stig så han brakade fram där, helt säker på foten. Det är så amazing att rida honom i skogen eller i djup snö. Det var bara att ge honom långa tyglar, hålla i sig och låta honom göra jobbet.
Idag var vi också till skogs, jag red honom med sadel för första gången på...hmm...länge. Sedan slutet av november har jag bara ridit honom med sadel 4 gånger. (2 ridlektioner, en gång då vi var och rida  med Becka och Tilten och idag var han helt enkelt så våt så det skulle ha varit otrevligt att sitta på honom barbacka.) Det är nog minsan jobbigare att rida barbacka kom jag fram till. Idag kändes det nästan för enkelt, förutom då vi galopperade. Det gick att låta honom öka galoppen och galoppera snabbare kändes det som. Inte för att vi nu galopperar speciellt sakta barbacka heller förstås.

Yep, det här blev långt men jag fick lust att tipsa om ett konto på instagram och you tube också. 
@ebonysoreopromise på insta och Oreoliberty på You Tube och det är en tjej som heter Juliette Cimetiere (hon är från Frankrike tror jag, men bor i USA) som håller på med liberty (hmm-vad-heter-det-på-svenska) alltså frihet, typ som frihetsdressyr (dressyr och dressyr, mer horsemanship skulle jag säga och trick. Dessutom så rider hon voltige också och så har hon varit med i någon hästshow i Frankrike. 
Det hon gör är helt awesome och hennes bilder på insta är helt awesome och hennes hästar är också awesome. Först och främst så är det en ponny som heter Oreo och en mini som heter Nemo men hennes familj har väl nog ett helt gäng med hästar också. 
Det som jag också tycker att är speciellt bra med henne är att det handlar inte om att hästen ska göra en massa trick utan att det är mer om att ha kul med hästen och att få en bra relation med den. Hon har också "how to" videor (som faktiskt är bra ) på you tube om hur man lär hästar trick. 
Klicka  här för att komma till en om grunderna i frihetsträning. Sedan kan ni prenumerera och kolla fler av hennes videor. (Tror bestämt att det här skulle vara något för shettisarna och mig.)

Nåja, nu får det faktiskt räcka. Det blev långt det här. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar