Sidor

tisdag 2 december 2014

Red på lektion med Zam ikväll... Det kändes virrigt.

Ikväll fick jag vara vikarie för Becka och rida Zam på lektion. Eller träning. Vad ska man säga. Blöhöö.
Nåja, det är bra att rida lektion och det har jag inte gjort på skitlänge så. 

Jag haffade Zam och så for vi iväg barbacka i mörkret. Zams sadel passar inte så bra nämligen. Vi skulle verkligen behöva hitta en annan. Problemet är att den passar inte SÅ dåligt så att han absolut inte kan ha den...men tillräckligt dåligt nog. Han ömmar lite och han har varit lite missnöjd på senaste tiden. Jag vill ju verkligen inte att han ska ha sjukt någonstans. Om vi fortsätter att använda en sadel som inte passar så slutar det ju inte att ta sjukt. Så nu rider rider jag iallafall barbacka. Det trycker mer på ett och samma ställe men det är nog bättre än att ha en sadel som inte passar.
Fast ikväll så lånade vi en Wintec dressyrsadel. Det kändes ovant att sitta i den. Men den passade bra på Zam. Hmm.
 Undras hur det skulle ha gått om jag hade ridit barbacka. Jag hade säkert fallit av. För det var en häst som drog iväg från bortre ändan av ridhuset och då hoppade Zam till lite. 

Sen var vi 5 som red...så det kändes virrigt tyckte jag. Jag kunde inte koncentrera mig och tänkte bara på allt läskigt som skulle kunna hända fast Zam gick bra och var inte rädd för någonting alls... Underbara gubbe. Bara det att han kändes stark. Jag borde liksom släppa allt och rida men...blä. Jag försökte men det kom tillbaka hela tiden ändå. Fast de stunder då det gick så gick det bra. Zam är så bra.


På hemvägen barbacka i mörkret kändes det perfekt. Det kändes som jag satt bra på Zams rygg och han var framåt.
Vi skrittade och travade bara för vägen var så skarp och äcklig, men skänkelvikningar, det gjorde vi lite av då också. Man behöver ju inte göra någonting alls förutom att visa lite åt honom vad han ska göra då. 

Okej, det blev lite random med MLP först och sen en bild av Jan Brink och Briar. Det erkänner jag. Men  den första bilden beskriver rätt bra hur jag kände mig. Zam å andra sidan såg inte ut som på bilden. 
Sen erkänner jag också att det såg inte heller ut som på den undre bilden. Men det kändes ungefär så. Så det så! 

Nu tror jag bestämt att jag och Zam borde pallra oss iväg till ett ridhus och försöka oss på lite barbackadressyr. Tur att han är så bra att rida barbacka. Han har rund och mysig rygg och rör sig inte alls studsigt och är annars bara mysig att sitta på. Mysigt att rida barbacka är det ju nog nu också då det är kallt. Fast vi ska nog hitta en lämplig sadel snart har jag bestämt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar