Sidor

torsdag 11 december 2014

Har chillat med katten och varit på körrunda med Hårbollen...

Idag har jag umgåtts med kissekatten och varit på en körtur med Melinda.

Jepp, umgåtts med Månsa... Det är verkligen komplicerat. För det är hon som bestämmer att vi ska hänga i nån blomrabatt. Eller på gårdsplanen. Men nu är det vått där då det har regnat så då vill hon inte vara där alls. Då hon ska tassa över gårdplanen så ser hon nästan ut som om hon skulle gå spikar. Eller glödande kol... 
Idag luktade hon pepparkakor också. (Fammo har bakat antagligen.) Det är nog veckans mysigaste händelse hittills...
Annars så var hon inte på myshumör riktigt utan hon fladdrade mest omkring. Det blåste och hon kände vinden i pälsen och busade omkring mest. 

Seriöst, hon är så söt...



Här känner hon vinden i pälsen...



...och här sitter hon och känner sig allsmäktig på en stubbe bredvid en trädgårdstomte. Den här kattskrutten vår. 
Nu så har hon inte varit så social här tidigare men nu har hon blivit det igen. Det går i periorder. Nu är hon i stallet och sitter på höskullen och spionerar och springer omkring. Igår åt hon äppelskal också. Då hon har sina trevliga periorder så är hon riktigt crazy.



Jag var somsagt och köra med Melinda också men det blev mörkt så jag har inga bilder. Ville ta och köra en gång för det är länge sen vi har gjort det nu och så ville jag köra med träns en gång inför julshow och eventuellt Luciatåg. Jag brukar vanligtvis köra henne med grimma och det brukar vi föredra så det känns lite ovant att ha träns då. Och ovant att ha en gjord runt magen tyckte Pona. Hon var riktigt sur då jag skulle spänna. Jag förstår henne. 

På tal om Luciatåg. Far jag med Melinda på Luciatåg så måste jag fara ensam med henne isåfall. Mamma och pappa far på någon julfest typ och Becka är på andra äventyr. Så jag vet inte hur det blir. Om jag ens far. (Nu har vi varit med de 3 senaste åren och före det så hade vi ett 2 års uppehåll. Före det hade vi varit med typ 6 år i rad. Så Melinda är nog en veteran minsann...) 
Om vi nu ska fara så måste det vara bra väder. Inte för kallt och regnigt. Vägen måste vara så mjuk så att Melinda kan trava på den. Är det kallt, då fryser jag röven av mig. Är det så kallt så att det fikns möjlighet att frysa, då fryser jag. Vi tar ju kärran också. Det blir kallt att sitta om det blir kallt.
Plus, att jag måste vara ensam. Det är roligare att ha någon med sig. Vi har ju ändå rätt långt dit och sen ska vi hem. Så är någon intresserad av att göra mig och Hårbollen sällskap så är det bara att säga till. Det rymms ju 2 i kärran. Inte för att någon är intresserad av det men tja. Det är nästan så att skulle kunna låna ut Melinda åt någon som vill vara med men inte komma med själv. (Eller jag vet inte, jag är ju otroligt rädd om henne hahah. Men hon tycker att Luciatåg är kul och är jag med så är det nog för hennes skull också.) 
Då måste man förstås ha kört en häst förr, det kräver jag. Och man måste tänka på att hon är ändå 23 och ett halvt år gammal så man kan inte ha henne att springa hela vägen till och från Överesse i full fart. Nog för att hon brukar vara på hugget minsan. Man brukar få säga åt henne att ta det lugnt. 

Nåja, vi får se. Tur att jag har pynt hemma färdigt iallafall. 

Idag var hon också på hugget. Pigg i både skritt och trav. Bjöd framåt av sig själv. Jag hade tänkt fara en kort runda men det blev en lite längre. Vägen var mjuk, nästan för mjuk på vissa ställen. Nåja, ändå bättre än skarp väg. Är vägen mjuk så får hon ta i och jobba lite mer i stället. Efteråt var hon knappt svettig. Underbart. Så imorgon får hon vara ledig och sen får vi se hur det blir på lördag om det blir Luciatåg eller inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar