Sidor

tisdag 30 december 2014

År 2014 del 2/4

Jodå. Tänkte fortsätta med min berättelse om det här året även fast det tar halva natten. Inte för att det nu är någon panik ännu. Det finns tid kvar av det här året ännu. 
Fast nu lyssnade jag på riktigt svart och dyster musik och blev inspirerad.



April
April var en hästig månad. Vi var på hästmässa till Tammerfors med Esse Ryttare. Det var nice.
Tilten var här i lite mer än 2 veckor. Det var roligt att ha honom här. Det tyckte Melinda speciellt. De blev sådär halvt officiellt ett par då. Så om ni frågar av Melinda vad hennes civilstånd är så kommer hon att säga att hon dejtar en travhäst. (Som är 17 år yngre än hon...)
Sniff var i bra skick då också fast där mot slutet av månaden så blev han sämre...
Jag var med i min första dressyrtävling med Zam. Det var blåbärsdressyr så det var ingen äkta tävling. Mer som en träningstävling. Man fick inga priser och så. Det gick helt bra faktiskt. Zam var bra och jag hängde med. Det som gick bäst var galoppen över diagonalen, säkert den som fastnade på bild. För det tror jag Zam tyckte att var den roligaste delen. 
Melinda var också med i sin första dressyrtävling samma dag men då var det Paulina och Sofi som red. Och hmmm tja, dressyr är inte riktigt Hårbollens starka sida. Hon förstår inte vitsen med att springa runt på en ridbana då det inte finns ett hinder eller något där. 
(Bilderna från blåbärsdressyren är tagna av Carina Bodbacka.)
I april började jag och Zam fungera bra tillsammans. Det var riktigt underbart nice. Det var då Tilten var här som jag blev tuffare.
I april hade jag ännu finskan att kämpa med i skolan. Jag hade en kurs på nätet som jag fixade och en som jag hade med ettorna... Den blev jag underkänd i. Men det visste jag inte förrän efter att omtagningarna varit. Så det blev panik där i slutet av månaden med det. Dessutom hade jag ett matteprov som jag måste bli godkänd i eftersom jag hade misslyckats något alldeles förskräckligt i mattepreliminären. Men då jag skullle ta om det så fick jag själv bestämma typ vad för slags uppgifter från vilka kurser jag ville ha det. Hehehe.
Men. Jag kände mig verkligen dålig just då eftersom jag hade haft tid att läsa till mattepreliminären som var efter sportlovet och jag skulle ha behövt se till att fixa finskan utan stress. Som tur är så brukar jag kunna då det gäller. Eller, jag är så, att då det verkligen gäller så kan jag allt. Annars så kan jag typ inget. Så jag tog en paus från bloggen och livet i största allmänhet och satt och pluggade tills det var över och sen for jag och köpte Ben&Jerrys Glass och såg på Game Of Thrones.
På påsk så var jag och Amanda ute och köra typ. Fotade konstigheter och sådant. Som det där äckliga gamla slakteriet. Creepy.


Maj
Majmånad var ganska lame på något sätt. Det verkar vara så då jag läste mina blogginlägg från maj.
Iallafall, jag var sjuk på vappen/första maj. Såklart. Men helgen som kom någon dag efter första maj, då var vi ut och jag var chaffis. Jag minns det bra för jag var så crayycrayy...crayy. Så på hemvägen körde vi via UPM. Det lite så att det kan krävas en jag till det. Egentligen är det en dum idé. Det händer verkligen inget vid en fabrik en fredag eller lördagkväll. Men tja. Just därför. Man kan fara dit och meditera eller något. Speciellt om man kör Opel. Speciellt om man tror att ens Opel är en enhörning. 
Jepp. Bilden i mitten till vänster där jag har den där sjalen (eller vad man nu ska kalla det) för ansiktet, det är från den kvällen. Amanda tog den bilden också...
Ponnyerna var det inget skilt med. Sniff blev bättre igen. På hans födelsedag den 21:a var jag och mamma och gå en liten skogsrunda med honom och en gång selade jag på honom och tänkte tömköra men det gick inte så bra så jag spände fast kärran och det tyckte han om. Vi var en liten bit efter vägen och det var underbart. 
Sedan fick jag reda på att jag hade klarat mig så att jag fick studenten ändå! Jag hade klarat av skrivningarna med bättre resultat än vad jag hoppats på. Det är min största bedrift detta år tror jag. En av mina största bedrifter i livet hittills. Jag och Amanda firade med att fara till Kokkola och äta pizza och vara underliga...... 
Det var ganska stressigt sen att ställa till allt och jag jade en arkeologisk utgrävning av mitt rum.
Det var inte så kul. 
31.5 så var gymnasiet över för min del. Jag minns inte riktigt hur det kändes... 
Jag har inga bilder tillgängliga förutom en från studentmiddagen då pappa smygfotade mig... Fast, egentligen tycker jag mer om hur jag såg ut då än på dimissionen. Tja, den kvällen var kul iallafall. Jag var med Amanda och min älskade bitch Pauen och Anton.



Juni
Först avklarades en studentfest. 
Efter det var det lite intagningsprov. 
Först till Scenkonst och jag vet inte vad i hela friden jag gjorde där. För in kom jag inte. Jag visste att jag typ inte skulle komma in. Men så är det då man inte hinner tänka...
Lite senare var jag på intagningsprov till socionom. Jag hade inte läst riktigt bra till det och sådär och slapp inte in dit heller. Fast till intervju kom jag. Jag och mamma sov på hotell och spenderade en dag i Vasa och det var sådär allmänt trevligt nog. Jag körde också hem från Vasa då vi for hem. Första och ända gången jag kört från och i Vasa hittills. Det gick bra. 
Någongång därefter blev det kallt. Inte alls sommarvärme. Riktigt kall och tråkig midsommar hade jag.
Melinda blev stel i benen och Sniff var sämre. Jag ville bara ha en häst att rida och höll på att avlida av att inte ha en häst. Det var lite Fors-Gers cuper (jag tävlade inte men var med på ett hörn som vanligt.)  och en tävling vid Cederbloms som Becka och Zam var med i.  Och just det, Zam fyllde 18. 
Keymaster som Becka hade börjat rida blev såld. Men Tilten finns kvar. Han hoppade jag med en gång. Det var spännande.
Jag och Becka var till Nurk och kolla fälttävlan.
Jag började lyssna på Kerli och Arch Enemy.
Dessutom så blev jag vegetarian också. Egentligen pescetarian för jag äter fisk och sånt. Jag ångrar inte det beslutet. 



Nåååja. Håll till godo. Jag kan inte stava mer idag. Del 3 kommer...väl....nångång snaaart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar