Sidor

söndag 28 december 2014

År 2014 del 1/4

Det blir i hela 4 delar för då jag börjar skriva om någonting så går jag in detaljer och dessutom så finns det saker att berätta om varje månad! Dessutom så tycker jag att det är kul att fundera tillbaka. Speciellt då man inte behöver längta tilllbaka till tiden som varit. Plus att det är underhållning för mig själv att fixa ihop bilder så att det blir ett litet collage för varje månad! Tjoho! (Det är just också på gund av det med bilderna som det blir i hela 4 delar. Det blir sååå långt om det är många bilder...)

Anywayy. 


Januari
Året började med en massa skit från föregående år. Väldigt stressigt med skolan. Otroligt stressigt. Mycket prov, speciellt något matte som jag måste få godkänt för annars skulle jag inte bli klar på våren. Mycket ofärdigt. Vad jag än gjorde så fanns det alltid någonting som jag borde göra som var där och gnagde. Ibland kändes det som det bara var då jag sov som jag kunde koppla bort. Haha. 
Anledningen till att det var så är att det är ju nog väldigt mycket man ska hinna med som kräver att helt enkelt sitter ner och gör det. Då det blir så mycket så jag känner att jag inte klara av något så gör jag som en gammal dator eller smartphone av äldre modell och slår av liksom. Eller laggar. Det kan de också göra.
Men där mellan varven så var jag så mycket det gick med hästarna för annars skulle jag ha typ dött. 
Det var ganska kallt också i Januari. Först var det ingen snö men sedan blev det kallt om jag minns rätt. Dessutom så blev jag rätt ordentligt förkyld då också en gång. 
Det var en helvetisk månad det. 
Det var också meningen att jag skulle rida lektion med Zam varannan vecka men eftersom jag var så stressad och Zam var också lite stressad på något sätt som han kan vara på vintern så fick Becka rida honom på ridlektionerna. Han hade nämligen bockat iväg med mig en gång då vi var och rida med honom och Tilten och efter det blev jag lite osäker tror jag. Så då jag red honom då så ville jag bara rida lite lugnt och kravlöst i terrängen typ. Men Tilten, han red jag faktiskt flera gånger den månaden tror jag. Det var nice. Sedan dess så har han ju nog blivit mycket bättre ridhäst också. 
Sniff var tydligen också i bättre skick än jag kommer ihåg att han var. Han blev inte lika dålig som året före. Men just nu är han i bättre skick än för ett år sedan, det är jag säker på. 
Torsdagen den 30.1 blev min ena kanin Snöboll (fast vi sa Sniiiboll) dålig. Vi hade ju bara hon och Perttu kvar och jag hoppades och bad att hon skulle klara sig. (Oj, ett citat från Spirit Stallion Of The Cimarron där nästan.) Jag tog in henne i mitt rum och satt och vakade över henne och gav henne vatten och försökte finnas där. Sedan då hon blivit lugnare somnade jag. Men det var bara jag av oss som vaknade nästa morgon. Det verkade iallafall som att hon hade dött ganska fridfullt sedan ändå fast hemskt var det och jag lovade för mig själv att jag ska bli en bättre kaninägare och matte åt Perttu hädanefter. 



Februari 
Det fortsatte med att vara stressigt i skolan och penkkis närmade sig. Jag var sjuk och så blev jag frisk... Dagen före penkkis, sista riktiga skoldagen, fick jag feber. Såklart. Jag hade haft tyska hörförståelse och känt mig halvdålig...men jag hade ändå klarat det riktigt bra för att vara jag i det tillståndet. Men då buranadrogerna slutat verka så blev det riktigt eländigt. Jag skulle ha skrivit ett finskaprov men då bröt jag ihop typ så mamma fick hämta mig. Det var inte det minsta kul. Jag sov väl typ resten av kvällen för penkkis nästa dag ville jag inte missa. Även fast jag missade det roliga med att dekorera festsalen kvällen före. 
På vår penkkis hade vi nämligen Disneytema! Tidigare år hade de liksom haft så svarta och läksiga teman så vi ville ha något trevligare. Hahah. Jag var Merida från filmen Brave och tja... Det gick väl bra. 
På kvällen var vi ut och äta och sen for vi väl ut de flesta av oss också. Jag också. Fast jag for hem tidigt. Fast då hade nog febern försvunnit. Sedan var jag typ sjuk. Då jag läser vad jag har bloggat om då så var jag väl typ det. 
Jag red knappt Zam den månaden. Där mot slutet då jag inte var i skolan mer (och blivit friskare...) så hade jag mer tid. Då sysslade jag med min Hårboll. Det blev ju sportlov också, iallafall för Becka. Själv borde jag ha läst till studentskrivningarna vilket jag säkert gjorde någongång ibland. Fast tja, under dygnets ljusa timmar ville jag nog vara i stallet. Vi var på vår sportlovsrunda med Zam och Melinda. Jag byggde en snögubbe med Sniff och efter det så smältade snön bort och kom inte tillbaka. Becka och Zam råkade  ut för en olycka med kärran. Det var Zam som bockade så att bakbenet hamnade över skakeln så att han blev rädd och det slutade typ i diket men de klarade sig oskadda. Kärran drog Melinda hem sedan. Men den blev så sned så den går inte att använda. 
I början av februari så hittade jag ett par byxor på loppis. Svarta byxor med rosa band och spets och fickor och de byxorna blev min bästa vän resten av vintern. 


Mars 
Ännu en otrevlig månad. Studentskrivningar. Mera stress. Jag borde verkligen ha läst mer än jag gjorde. Dessutom så hade jag en finskakurs så jag måste ändå fara till skolan på grund av den för en timme 4 dagar i veckan. 
Men jag lyckades bli en bättre kaninägare och började vara mer med min svarta kanindrottning. Hon blev faktiskt i bättre form. Jag ville också skaffa en till kanin men jag hade ganska fullt upp då så det blev inte av. 
Sniff blev bara bättre i form.
Tilten red jag också någon gång. I slutet av mars kom han hit för att stanna här i lite mer än 2 veckor för hans ägare for på resa och hans stallkompis Keymaster for iväg på träning. 
Jag började vara med på ridlektioner med Zam igen och det gick jättebra. 
Vi lånade en kärra och körde med Zam och han gick att köra med och hade inte alls blivit rädd efter incidenten i februari. 
Jag färgade håret. Först blonda slingor på varsin sida och sedan blå och röda slingor. Det var fint. Tyckte jag. 
Förutom allt det så var jag med Amanda och så var jag helt besatt av The Walking Dead. All about them zombies och Norman Reedus.
 Så sökte jag lite halvhjärtat till några skolor som jag inte kom in till. Jag hade inte riktigt kunnat tänka på min framtid just då. Jag hae fullt upp med att klara mig så att jag kunde få studenten till våren och då visste jag inte om jag skulle klara det ens så det kändes inte så relevant just då att ha en studieplats till hösten. Det gav mig en hel del ångest.


Det här blev långt minsan. Nu förstår ni varför det blir i 4 delar. Haha. Det har tagit flera timmar att få ihop det här. Det känns lite konstigt, som att jag upplever allt en gång till då jag läser i bloggen vad jag gjort. För det jag skriver här är baserat på min blogg. Min blogg borde ju vara en rätt säker källa den. 
Nästa del kommer i morgon. Så kommer det förhoppningsvis en del per dag och sista delen på nyårsafton. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar