Sidor

fredag 17 oktober 2014

Pona och Melodyridning, Sniff och så vidare

Håhåh. Nu först skriver jag om igår. Grr. Igår kväll läste jag och ibland då mam läser så glömmer man tiden och så blir det för sent och alltför sent fick det inte bli för jag fick inte sova hur länge jag ville. Jag var med mamma och Becka till Agrimarket och Minimani i Kokkola. Jag hittade inget som jag behövde där alls. Allt det jag sökte efter fanns inte liksom. Grr. Sen var jag med Amanda till Jeppis och då hittade grejer.   Awesome grejer till Halloween bland annat. Imorgon ska jag, mamma, Becka och kanske pappa till Vasa. Mer shopping.... Yay. Hejdå pengar. 

Nu till det mer hästiga.

Jag red Hårboll igår. Mest trav och volter på åkern, sen var vi och skritta en runda. Hon kändes bra. Fast då vi kom galopperande på en volt på åkern så stannade hon mittiallt framför ett ställe med mycket frost i gräset och stirrade. Jag antar att hon önskade att jag skulle ha ramlat av. Det är längesen någon har ramlat av Pona. Jag undrar om hon skulle kunna få av mig. Jag kan hennes bus och påhitt liksom. Hon är inte heller lika busig som då hon var yngre. Men om jag ska falla av så vill jag helst falla av Pona om jag får bestämma. Vilket jag inte får.

På bilden tog vi en paus. Haha. Igår då jag fick ett meddelnade på Watsapp och telefonen sa pling så stannade Pona. Hon vet att jag kanske kollar meddelandet. Inte för att jag alltid gör det. Då jag rider så rider jag.   

                                 

Mot kvällen var jag och rida Melody och Paulina kom med med Polly. Det gick bra. Vi mötte 3 bilar och dog inte. Då jag rider Melody på vägar där det kan komma bilar så försöker jag lyssna efter bilar hela tiden typ. Min hörsel fördubblas. Haha. Fast egentligen så hoppar hon mest till lite. Det beror på. Igår kom det först en Opel bakifrån. Den var inte så läskig. Det verkar som om hon tycker de är mindre läskiga då de kommer bakifrån. Sen kom en bil som skulle in på den infart vi hade tänkt fly in på men det fanns ganska mycket utrymme så det var inte så farligt. Sen var det en bil som kom rätt snabbt framifrån men TACK OCH LOV så saktade han som körde in då han såg att Melody började tramsa omkring... Min mardröm är att råka ut för en dåre som gasar på bara och kör snabbt. Usch... Såna finns här. Som tur är kör de flesta som folk. Själv saktar jag alltid in då jag ser en häst. Eller hund. Eller barn. Eller alltihop på en och samma gång. Iallafall här på byvägarna. Inne i stan är jag livsfarlig. Nästan.
Sen måste jag säga att jag förstår varför hon är lite fundersam mot bilar. Det kan inte vara ljudet av dem. Men det är en konstig stor skalbagge av plåt liksom som är inte är ett djur och helkonstig och död och mekanisk. Hon hade kanske inte sett så många bilar då hon var liten. Antagligen. Det blir väl bättre med tiden. Men igår då vi galopperade så vågade jag låta henne galoppera på full speed utan att hålla tillbaka. Vi har farit snabbt förr men jag har inte riktigt låtit henne fara. Eller hon for ju inte iväg. Men ni vet. Det är så underbart att galopera på det sättet. Det finns inget annat just då.

Ikväll var jag med Sniff. Älsklingen. Han nafsar då han vill ha uppmärksamhet. Hmm. En del hästar buffar. Zam kastar saker och en massa konstigt och Pona säger tick och klick och gör puppyeyes. 
Sniff sen, han nafsar och biter i allting. Han biter i saltstenar och gnagar på kvistar och på mig.  Nåja, han nafsar åtminstone inte okänt folk. 
Vi gick lite också. Vi gick i lövhögar. Det var kul. Vi gick också igenom en mattställning med mattor på. Lite agility i mörkret.

                                 
Gullekillen... Han söt. Fast på bilden ser han sur ut. 

Jag har inga nya bilder....det är så mööörkt. 
Så jag får börja göra photoshoots då det är ljust då jag hinnar och andan faller på som de brukar säga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar