Sidor

fredag 24 oktober 2014

Zam och Melodyridas....


Men igår red jag Melody. Vi var i skogen med Melody och Polly. Jag tänkte att vi skulle ta och galoppera en redig bit och nog blev det galopperat men tja, bara i vänster galopp. För hon ville bara inte ta höger galopp. Suck. Zam kan vara likadan... Speciellt i början minns jag. Sen fick vi så bra flyt i vänster galopp så vi fortsatte med det då. Det funkade inte så bra att hålla in henne för jag märkte att med henne kan man inte dra i tyglarna och tro att hon ska sakta in snällt. Nej, man måste liksom sitta stadigt i sadeln och släppa iväg henne bara. Håller om med skänklarna och gör små halvhalter. (Så galopperar man och glömmer bort allt annat för en stund) 
Det har jag kommit fram till att funkar bäst. Vad som däremot inte skulle funka skulle vara att byta till ett skarpare bett. Jag tror liksom inte på att byta till ett skarpare bett. Klart att det brukar fungera, man kanske klarar att hålla in hästen men det är inte riktigt ultimata lösningen. Tror jag åtminstone. (Jag tror saker ibland. Och har åsikter ibland. Obviously.) Egentligen så tror jag att man skulle kunna rida alla hästar bettlöst om man skulle rida in dem bettlöst. 
Med Zam har jag ibland haft ett rep runt halsen på då jag har ridit, speciellt barbacka. Han är ju hopplös då det kommer till gräset vid vägkanten. Mittiallt så drar han dit och jag brukar ibland få kämpa lite för att få honom därifrån. Men då jag har dragit (nåja, dra och dra, det är trycka man ska göra. Inte dra) i repet runt halsen på honom så går det bättre. 

(Usch, jag är lättdistraherad.)

Ikväll red jag Zam. Det gick inte att fara på dagen där mitt på dagen för då solade han sig. Solen är typ helig för Zam. 
Fast det var ganska läskigt där ute i kväll. Ganska kallt och vägen är frusen och då det kör bilar på vägen så dammar det något alldeles förskräckligt. Han var framåt i kväll och kändes stark. Geez, han är svårare än Melody på ett sätt. Som sagt, han är en medelålders man i sina bästa år och dessutom så är han stark. Så det säger sig själv. Inte så lätt att övertala honom inte. Ikväll gick det. Jag övertygade oss båda att en rävfarm var mumindalen. (Det gjorde jag igår med Melody också. Haha)
Inte är de nu så rädda för rävfarmen men de brukar bli lite "tittiga" då man rider förbi. Det är så mycket skrot och grejs där och rävar och konstiga maskiner och katter i buskarna...
Nåja. Sen galopperade vi hemåt där vägen var belyst. Gick riktigt bra faktiskt. Förutom att han bara inte tog hööger galopp. Jäklar. 

Anyway, öronbild från igår. Melody är så söt. 

Och så Zam gulle...





(Fml texten ovanför jävlas. Wtf. Fml. Förkortningar.)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar