Sidor

onsdag 3 september 2014

Nu har vi halm så det räcker minsan och så körde jag traktor

Idag så har jag och mamma fixat in halm. Vi är ju inte de mest traktorvana personerna som finns men mamma fick fast Tuhtikärran (det fungerar inte riktigt som en sådan man har efter någon bil). 
Sedan så körde jag hela vägen dit vi skulle med kärra och allt. Jag fick inte ett enda kärringstopp men jag hade lite bråk med växelspaken. Det här är nämligen ingen ny traktor, det är en John Deere som är i 30-årsåldern. Den vinglar då man kör med den och det är svårt att växla och att få i någon växel om man inte är van. Det säger också krrrrr och durrar på ett äckligt sätt då man ska växla om det far lite fel, fast tja, jag tror att det durrar ibland fast man gör rätt också. Det är ett "naglar-mot-svarta-tavlan-äckligt" durr. Fast det var kul. Det var skitkul. (Skitkul betyder roligare än jättekul.) Jag tycker om att köra traktor. En traktor är stor och man ser mycket mer än om man sitter i en bil. Om man kör traktor så är man boss på vägen, liksom, ingen skillnad vad du har för någon bil, den kommer ändå att krossas lite om jag backar på den med traktorn. 
Oh ja. #traktorswag och #traktorkärlek. Jag känner mig lite bondig. Men, hands down, jag är det till stor del. Och traktorer är kul. Jag skulle kunna ha en traktor som fordon om jag skulle ha råd...de nya kan man ju köra i typ 60 med. Det är ganska snabbt om man inte har så bråttom, plus att man irriterar folk som hamnar bakom en om man kör på en större väg. (Det har jag inte gjort hittills.) Fast personligen så har jag tyckt att traktorer är bra att köra om för att de kör så sakta och det är bra då man inte är så van.


Vi fick alltså hem ett lass tillförst, vi slängde in det och sen då vi skulle efter det andra lasset så hade pappa kommit hem från arbetet så då körde han traktorn. 
Tja, det är minsan ett nöje det också att stå på traktorkärran och sedan att åka halmlass (och hölass).
Det var också ganska skönt att ta i ordentligt och kasta balar upp på kärran. Just nu då jag inte har så mycket som jag måste göra så är det roligt att göra någonting liksom. 
Nu har vi också 2 lass halm, det är ganska mycket. Vi har det ju mest åt Sniff, i andra boxen då det är kallt och åt kaninerna. Fast halm är mysigt, och så luktar det gott. 
En annan sak som var bra idag var att balmaskinen fungerade så gott som felfritt då faffa balade, eller det verkade så för de flesta balarna hade två balband runt sig och den gamla saken till balmaskin har bråkat en del de senaste åren. (Jag tror att de fixade den.)

Det här blev då allt långt...men jag är liksom nöjd över mina och mammas skills så då tenderar man att tala om det och skriva om det och sådär. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar