Sidor

lördag 6 september 2014

Lång dag i sadeln kan man säga...

Idag var vi på en slags höstritt med frågor och sådant som heter Mariannes Runda. Jag red Zam, Becka red Tilten och mamma kom med på cykel. 
Det var i Överesse det började, det är kanske 8 km dit och vi red dit också... Livet då man inte har en transport. Men både Zam och Tilten är i bra kondition så det går. Det är bara det att Zam har så bråttom efter Tilten. Han far iväg som en kanon och att trava efter är inget att tänka på...
Fast då vi for dit så for de från Kvarnbacken iväg så då red vi dit med dem och for på en genväg, eller genväg för vi behövde inte rida så länge på asfaltvägen. Zam tyckte att det var roligare att gå tillsammans med ponnyer för de går inte så mycket snabbare än han, och Tilten tyckte att det var kul och så sa han att han också är en ponny. Eller nah, men jag tror att han tycker om ponnyer tror jag.
Idag var han också riktigt lugn och trevlig. Han var mycket lugnare än Zam till och med. 


Aaooww, Zams öron är så naaawwws här....


Själv rundan var ca 15 km, det var 1 X 2 frågor och sådant och saker man skulle komma ihåg och sådär. Tillförst var det jättefina sandvägar så då höll vi igång ganska mycket. Zam var ganska trött då i början och jag var rädd för att han skulle snubbla och gå omkull. Sedan tog vi det lugnare på en grusväg och med Zam försökte jag ta det lite lugnare också. Det går inte så bra att ta det lugnt med honom om man har en travhäst framför sig, isåfall måste man ha mamma bredvid sig. Sedan började Zam gå snabbt, han hade känt lukten av de som var framför oss visade det sig. Just då skrittade vi för det var en hemsk grusväg och där tycker inte Tilten alls om att gå. Det är som att han inte ens kan trava där. Men Zam gick väldigt snabbt och sen galopperade vi och då var jag och Zam först, det gick bra. Sedan kom vi till en väldigt lång raksträcka, en sandväg. På en sådan väg så säger det nästan sig själv att man ska galoppera (eller trava snabbt om man är en travhäst). Och Oh My God, jag har aldrig så snabbt som jag gjorde då med Zam. Han var riktigt på så jag var rädd för att jag skulle tappa kontrollen. Becka sa att jag skulle typ "rida lätt" i galoppen och de hjäpte kanske lite iallafall. Men faktiskt så tror jag att Zam for i fyrsprång, väldigt snabbt var det. Det skulle vara kul att se hur det skulle se ut om man skulle ha filmat det... Sedan kom vi i mål efter halvt vansinnig galopp till. (Ah jo, mamma hann nog cykla ikapp oss sen, men det är för att hon cyklar snabbt tror jag.) Vansinnigt, typ skräckblandad förtjusning. Fast det var ju nog roligt och jag tror att det är bra för mitt och Zams förhållande. Haha. Men vi hade ganska roligt, hoppas att Zam tyckte att det var kul att springa och att han inte gjorde det för att han fick prestationsångest över att han inte hinner upp alla hästar framför honom. Det märks också att han har tränat fälttävlan... Ugh. Det märks det bara. Känslan då han tog i uppför en mindre backe. Woop.

Då vi kom i mål så var han riktigt bökig. Zam är nästan mycket bökigare och starkare än Tilten. Han ville rulla sig på ridbanan, då ville Tilten också rulla sig. 

                        

Tilt och Becka for sedan hem före oss, vi väntade en stund före vi for med Zam och första biten så gick jag och ledde honom och sedan så skrittade vi mest och travade lite. Då var han ännu ganska framåt. Han är en sådan krutgubbe ibland då han vill...
Nåja, nu är jag också riktigt slut måste jag säga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar