Sidor

lördag 2 augusti 2014

Så har man varit på äventyr igen

Jag har ju varit på resa med familjen i Tisdags, Onsdags och Torsdags, vi kom hem på natten mellan Torsdag-Fredag och nu är vi hemma. Vi var på kryssning med Viking Grace från Åbo till Stockholm  och tillbaka. Inte kanske någon resa som är mågot speciellt men det var ändå bra faktiskt. Fast ugh det är underbart att vara hemma!
Så det här var nu resa i stort sett:

Tisdag: 
Först reste vi ner till Åbo. Det var skitvarmt för bilen har inte ac och dessutom så är den svart och hårig inuti så det blir varmt där. Usch. Vi hade lite tänkt ta Opeln först för den är kallare...men den är så liten. Ugh. Dessutom så kom det ett stort fult stenskott i vindrutan.
På kvällen efter klockan 8 typ så for vi på båten, Viking Grace. Det är en ny Viking Line båt, den är awesome.
Det var varmare utomhus än inne där på kvällen, det var underbart. Det var en jättefin kväll. Hytten var också awesome, det var ett stort runt fönster där framme och det var i fören på båten. Det var nice.


En kul grej som hände var att då jag skulle ta en bild av en gul färja som kom så kom en asiat (inte säker på från vilket land) och då han såg att jag höll på att ta en bild så stannade han tvärt. Det tror jag inte att en person från Finland skulle göra. Det var ganska mycket asiater där faktiskt och de fotograferade mycket de också. Mer än jag till och med.


Onsdag:
Jag vaknade av en smäll då båten kom till Stockholm och så for vi och åt båtfrukost och det var mycket bättre än Hotellfrukost t.o.m. 
Då man är på båten så måste man handla från Taxfree. Fast det är dyrt. Jag köpte inte den där parfymen på bilden men den såg lite snygg ut. Jag gillar att se på dyra parfymer ibland faktiskt. Sen köpte jag godis och nagellack bara. Och en present. 


På kvällen for vi i land och tillbringade natten i en halvsunkig stuga i Nådendal. Då saknade man nog Viking Grace. Då man har farit med den båten så känns allt annat kanske lite sunkigt nog. Bästa båten att fara med om man har tänkt fara med Viking Line är det absolut.

Torsdag:

Vi spenderade hela dagen i Åbo och var bl.a till Åbo Slott. Faktiskt så tycker jag om att se på medeltida slott. Det är roligt att gå där.

Det är imget spöke på bilden, det är en guide. Fast ärligt talat, där mittiallt så kändes det som om att luften blev tjockare, som en rysning. Som om jag gick igenom någonting. Vem vet, det kan ha varit någon... (Eller så vill jag bara uppleva spöken lite för mycket...?)
Men de som bodde här på Medeltiden hade björnar i källaren, det var awesome. Så fanns det läskiga fängelsehålor där. På ett ställe var det en fängelsehåla som var ett flera meter djupt hål där de firade ner fångar med rep. Där fick de sitta tills de erkände och då blev de högst troligt huvudet kortare ändå...

På bilden högst upp till vänster är det en tegelsten med hundtassavtryck. Det är för att någon random hund råkade trampa på tegelstenen då den ännu var mjuk och den sommmurade tyckte att det såg kul ut och la dit den för lite som prydnad i ett rum som blev till barnkammare typ.
Bilden högst upp till höger är en labyrint ritad på väggen för att det finns sååå mycket onda andar i luften och om de kommer in i rummet så måste de gå via labyrinten och då går de vilse. Medeltida logik...

Vi kom hem på natten. Usch hemresan var jobbig. Sista biten ville jag bara hem. Det är så skönt att sova i sin egen säng och att äntligen få hälsa på sina ponnyer. 
För hemma, det är nog rätt bra det, speciellt då man har varit bort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar