Sidor

tisdag 26 augusti 2014

Kvällens ridtur med Zam

Höhö jag var påväg att skriva Bullegulle men det namnet låter lite pinsamt (jag tror att Zam skulle tycka det iallafall) så jag lät bli. 
Becka kom hit med Melody och så for vi med dem och så kom mamma och Pona också med.
(Melody är en korsningsponny som är rätt många år yngre än Zam tror jag och det är samma som har shettisen Polly som jag har ridit några gånger som äger henne.) 
Vi var i skogen, först for vi till en nytröskad åker, Becka galopperade med Melody där och jag försökte få Zam att samarbeta med mig där men han var som en kloss. Sedan for vi på en stig och så galopperade Becka iväg med Melody och sen efter det så blev Zam fnurrig och ville efter men de for iväg så fort så jag var inte beredd och då kan jag inte låta Zam galoppera efter heller. Efter det så jobbade jag med Zam i skritt ungefär som jag gjorde med Pona igår och geez, då blev han awesome efter en stund. Riktigt mjuk. Vi gjorde skänkelvikningar, öppna och serpentingrejer på vägen. I skritt bara. Skritt är lite underskattat. Ibland så är det bra att skritta länge och göra såna där övningar för att mjuka upp hästen. Tja, många tycker väl att det är tråkigt men jag tycker att man kan ju se det som meditation nästan. Så att man avstressar sig själv också lite kanske. Man kan ju alltid galoppera lite mot slutet om man tycker det. Iallafall så gick det inte så bra att galoppera där i början av rundan men i slutet så skulle det ha gått. Och så kunde jag styra Zam med sitsen och skänklarna endast, det var awesome. Han är verkligen en rolig typ på alla sätt.

Zam och Melody som nosar på varandra. Det gick helt lugnt, de snusade bara lite på varandra. Fast jag tror att Zam tycker att det är rologt med en ponny som är lika stor som han. Han har mest varit på ridturer med Tilten som är stor och med små shettisar sålänge vi har haft honom.


Fast då Pona skulle hälsa på Melody så pipade hon och ylade som hon alltid gör. Hon är en sådan Drama Queen. Fast Melody tog det lugnt hon bara som tur var.
Jag hade lite tänkt att Pona får ha en vilodag idag men det får vara imorgon istället. Hm, och jag tror att hon antagligen har det på lördag också. 
Om mamma kan komma med och gå med henne så är det bara bra. Imorgon rider jag inte Zam. Då kan jag vara med Sniff. Zam rider jag ju btw på Tisdagar och Torsdagar.

Och det här var då jag rörde vid Zams svansrot och han tykcte det var skönt så jag kliade honom där och sedan kliade mamma honom där. Där har han blivit biten av knott och älgflugor. Det kliar väl ganska så fruktansvärt kan jag tänka mig. Stackarn.

Jajja. Jag har så mycket att skriva nuförtiden. Men det är bra. Fast nu vill jag hinna se en film. Och det kommer att bli sent. Igen. Ugh. Ugh är en bra sak att säga. Alltid en bra sak att säga. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar