Sidor

torsdag 3 juli 2014

Lång skogsrunda med ponnybullen

De flesta brukar inte tänka så där: "Heeyy det regnade just, nu ska vi fara och rida långt och ha kaffepaus!" Det var just det som jag och Becka gjorde idag, vi for med Zam och en cykel som har för hög sits åt mig. Som tur var så regnade det inte utan det blev bara soligare. Lite varmt blev det.
Zam orkade inte springa så hårt heller, ouch vad han var jobbig att hålla igång idag. Men jag förstår honom...
Vi var ju ganska långt ut i skogen och det var mycket buskar där och då var han lite nervös. Han har sett en del älgar på senaste tiden men då har jag inte varit med utan det har varit med mamma och Becka. Zam tycker att älgar är konstiga, som träd som lever ungefär. 
Men det var en jättekul ridtur faktiskt, det är roligt att ha en ponny som Zam som man kan fara på såna ridturer med. Det skulle vara kul att fara ännu längre, på de där skogsvägarna kan man komma till Kållby och Forsby och till Nådjärv också tror jag. Fast då borde man ha en till häst med sig, helst en som är lugn, typ en Ardenner för Zam har ganska mycket instinkter på något sätt, han blir fnurrig av lite allt möjligt som prasslar som skulle kunna tänkas vara något farligt rovdjur. (En gång då mamma och Becka var och rida med Tilten och Zam så började Zam titta på några barn som var på en sten och lekte typ, men Tilten gick bara förbi utan att bry sig. Fast det där knasiga varmblodet är rädd för skuggor ibland, och nyligen en såndär självgående gräsklippare som går på solceller ensam på gräsmattan. Fast självgående gräsklippare är ju ganska läskig.) På tal om Tiltmenot så stod han i sin hage då vi kom förbi och såg på oss och spetsade sina långa öron. Hihi. Han har blivit mer harmonisk. 
Zam är ju också så pass lugn så att idag så satte jag mig bakom sadel då jag skulle hoppa av honom då vi kom hem och så gled jag ner från hans runda rumpa. Det var lite jobbigt just för att han har så rund rumpa. Det är kul att ha en sådan ponny. 
På lördag är ska han vara med på en New Forestutställning. Vi får se hur det går, han har vunnit den och blivit Best In Show någongång förr men då var han inte så rund som han är nu... Så domaren kommer säkert att tycka att han är tjock då. Eller har "lite för gott hull". Men lite tjock borde en ponny få vara ibland. Så det så. 

Ah, sen vill jag säga det att det känns som om jag skryter en massa om Zam. Och, han är ju en bra ponny, verkligen. Men ni vet, inte har vi haft det så enkelt med honom heller, det är först nu i år som han och jag har börjat förstå oss på varandra bra. Vi lever ju inte ett perfekt liv med våra ponnyer heller. Det är just därför som jag liksom pratar så mycket om de bra sakerna tror jag.

Zam är lite som en flygande kanelbulle ibland.
Usch vad suddigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar