Sidor

onsdag 30 juli 2014

9 randomsaker om Månsa

Jag har skrivit om Månsa ganska mycket men jag har inte presenterat henne tillräckligt ändå tycker jag. 
Så det här är 9 randomsaker om henne. För det är 9 bilder i collaget och så har ju katter 9 liv.

1. Hon är född på våren år 2006 och på hösten 2006 så var det min faster som kom hit med henne. Jag vet inte om min farmor ville ha en katt just då faktiskt men hon har nu lämnat hit.       

2. Månsa bor alltså med farmor och farfar men de bor ju i andra ändan av det här samma huset som jag, mamma, pappa och Becka bor i så ibland kommer Månsa hit också. 

3. Månsa är nästan mest känd för sin stirriga blick, som på bilden högst upp till vänster. Hon har stora runda ögon och så stirrar hon på en. Det känns lite som att hon ser rakt igenom en och jag tror faktiskt att hon nästan gör det också. (Djur brukar veta mer om en än vad man tror att de vet har jag märkt.)

4. Månsa tycker inte om andra djur, speciellt hundar tycker hon inte om. Hon tycker också att hästar är lite stora och farliga (men hon minst rädd för Sniff tror jag) och kaninerna har skrämt henne någon gång så hon har respekt för kaniner också. Hon tycker inte heller om andra katter, då det kommer katter hit så fräser hon åt dem. (Hon bryr sig inte i frassar heller för hon är steriliserad.) De ändå djur som hon accepterar är de djur som hon fångar då hon är på jakt (fast de blir inte så långlivade) och så kan hon acceptera människor om man är lugn och snäll och inte tvingar sig på henne.
                 
            

5. Hon är alltså ingen katt som kommer fram till vem som helst, men med vi som hon känner så är hon hur trevlig som helst. Hon biter eller klöser inte utan orsak och är hur mysig som helst. Någon gång har hon faktiskt kommit och suttit mig i famnen av sig själv och då kände jag mig lite speciell.

6. Hon är (som tur) är rädd för bilar som rör på sig, om hon är nere vid vägen och det kommer en bil så springer hon hemåt. Det kan hända att hon någon gång har råkat ut för någonting med en bil. För några år, då hon var kanske 2 år så såg mamma då en bil stannade där på vägen och bilisten steg ur och kollade runt omkring bilen, någonting sådant, det kan hända att Månsa råkade vara där då.

7. På senare år så har den här kissen inte blivit mer kräsen, tvärtom. Hon har fått smak för paj, nåja, den degiga delen av pajen. På bilden högst upp i mitten så äter hon nudlar och en gång så började hon gnaga på en bulle.

8. Månsa är ganska liten och smidig. Hon klättrar bra. Hon kan typ springa upp i träd och klättra ner för en rak trädstam. Jag avundas henne lite för det.

9. Hon gör precis som hon vill, hon är ju en katt, duh! Är hon inne på natten och vill ut så väcker hon fammo och om man inte släpper ut henne så stirrar hon först på en, sedan kommer hon och säger mjau. Det är alltid hon som har rätt. Och hör sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar