Sidor

torsdag 5 juni 2014

Tvättade Sniff och om att sälja gamla hästar

Idag så var det en bra dag att tvätta Sniff på så vi tvättade Sniff idag. Det är alltid han som blir smutsigast över vintern så han är nog den första som blir tvättad med schampo och så. Det var ju så varmt så han var helt slö av värmen då jag fångade honom i hagen och han tyckte att det var riktigt skönt att bli tvättad och sen så blev han riktigt fin. Han är faktiskt nästan torr i pälsen på bilden, han har sådär glansig päls. Det är jättekul att borsta honom också för då börjar han också glänsa. Det beror på att han har så fet päls antagligen. Snart så blir det nog någon av de andras tur. Det går typ bara att tvätta en ponny per dag för vi har bara kallt vatten i stallet så man måste ställa ut hinkar från morgonen. (Sniff tycker sen inte om vattenslangen heller.)



 Till en annan sak som jag alltid börjar tänka på varke gång jag ser på den där svenska sidan hästnet där det finns hästannoser och sådant...
Jag var och kollade på den sidan och lade på billigast först och sökte efter ponnyer eftersom jag så gärna skulle ha en fet korsningsponny som hoppar bra. Den får gärna vara skäck och ha ett blått öga. Haha jo. (Egentligen så vill jag mest ha ett varmblod men det är längre in i framtiden.)
Då man kollar på billigast först så dyker det upp en massa hästar och ponnyer som ges bort eller är till salu som sällskapshästar eller så är de gamla. Jag vet ju inte vad de som säljer är i för situation, det brukar ju ibland vara så att de bara inte kan behålla dem för att de helt plötsligt befinner sig i en sitiation då de inte kan behålla dem. Jag vet inte.
Fast jag skulle inte anonnsera ut Melinda till exempel på en sådan sida. Jag tror att jag helt enkelt skulle fråga såna jag känner om någon skulle kunna tänka sig att ta henne på fodervärd på obestämd tid, hon är ju inte svår att ha att göras med. För man vet aldrig vad det finns för folk liksom. Det är nog tur att jag aldrig har varit i en sådan situation...
Och om det nu är en häst som mot 20 årsåldern och har något fel men kan vara "sällskapshäst", så tja...säkert kan de vara det men om man annonserar ut dem så kan man inte veta riktigt var de hamnar om det är någon okänd som tar dem. Då det står att den här hästen (som är över 20) är deras ögonsten som de säljer till ett sista hem så tycker jag att det verkar lite som att någon kanske är lite rädd för att behöva ta ett beslut om att deras häst ska sluta leva. Eller jag vet inte. Det är ganska hårt och inte så enkelt.
Jag vet inte jag........folk har sina anledningar ibland. Så länge de är osjälviska mot hästarna sina så är det ju bra. För varje häst är värdefull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar