Sidor

söndag 29 juni 2014

Sa jag att jag inte hade någon häst att rida på? Nåja, det är väl inte riktigt sant.

   Igår var Becka och jag och rida Tiltmenot, vi var faktiskt till en ridplan och hoppade Ponahinder, vilket betyder att det var hinder som Pona skulle kunna hoppa över. Han har ju bara hoppat naturhinder förr så då vi kom dit och det stod färgglada hinder på banan så tyckte han att de såg väldigt märkliga ut och satte i backen men efter att han fått se på hindren och gå över dem så tyckte han inte att de var så farliga. Det var nog bara så att han snubblade över dem egentligen, det måste nog vara högre för att han ska hoppa. Men det var jättekul att trava över bommar med honom, han flög över dem liksom. 
Och han såg verkligen fin ut också, han såg så fin ut då Becka red honom på ridplan, han rör sig så lätt och fint på något sätt. Det var ju igår så jag minns inte riktigt hur man bäst ska beskriva det, själv skulle jag säga att han är som en liten pegasus kanske. 
Tilten själv tyckte att det är roligare att hoppa i skogen att ridbanan var liten och tråkig, på en travbana finns det ju iallafall plats så att man kan sträcka på benen sa han. Fast omöjlig är han inte, Zam är mycket värre att rida då han är på fnurrigt humör då han hittar på saker. Tilten skulle aldrig drömma om att hitta på någonting tror jag. 
Det här var första gången jag red honom på en ridbana och då kom jag fram till att det är nog verkligen annorlunda att rida honom än att rida en häst som inte är en travhäst. Han är liksom inte mjuk i munnen alls, men det är annorlunda än då en ridhäst är hård i munnen, det är inte svårt att styra honom eller sakta in (nåja ibland då han får upp farten så kan det ta en stund). Det är liksom så han har  lärt sig bara.
Ugh, det känns som att jag bara flummar på nu... Men det är bara det att jag har länge velat provat rida en travhäst men jag har inte trott att jag skulle våga eller klara av det men nu så är jag med ibland då Becka rider Tilten och jag klarar av att rida honom och jag känner mig säker på honom också. 
    
Han ser så oroad ut... Haha
 
Han är så sööt...hehe. Han är lite konstigt våt på mulen för han drack vatten ur vattenslangen. Han dricker som en elefant. Eller som någon som dricker mycket.
   
Hans favoritsysselsättning. Hade varit intressantare om jag kanske hade tagit bilder då vi red. Haha. 

Sen så flyttade Keymaster i onsdags. Han är speciell så klart man saknar honom... Men så är det bara...
Nu har Tilten en ny kompis, det är ett 3-årigt sto, hon verkade också vara en trevlig liten häst med stjärn och kraftig man.
Keymaster och Becka i måndags...



Hehe jag vet inte om Becka ens har sett de här bilderna. 






Idag så red jag Zam burrbacka, mamma kom med med Hårbollen. Sadeln har börjat vara för liten åt Zam då han har blivit bredare på sommaren, därför red jag barbacka igen. Vi (eller inte jag men Becka och mamma) hade nog funderat på en dressyrsadel typ i höstas men det köpet blev inte av. Ugh, nu skulle det vara att ha den sadeln...
Men det är tur att han är så rund och gullig att sitta på. Idag var han förstås mest bökig och ville äta gräs. Jag hade ett rep runt halsen på honom, det går bättre att dra upp honom feån gräset med det än med tyglarna faktiskt. Vi tog det ganska lugnt idag. Nästan så att jag hade lust att sova på Zams rygg och ha hans rumpa som kudde. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar