Sidor

fredag 13 juni 2014

Mycket. Saltstenar. Varning, långt inlägg. Tjolahopp.

Idag så har vi skurat boxen i stallet. Det brukar vi göra en gång varje sommar. Det är ganska jobbigt. Jag vet inte ens om det är bra att göra det för det är träväggar...men ja ni vet...vi vill att det ska vara rent och snyggt och sådär och visst blir det ju fint där. Det är bara det att vårt stall är så pass omodernt så att det enda som gör det på något sätt modernt är att vi faktiskt har elektricitet (och på sommarhalvåret har vi en eländig vattenkran så då kan man säga att vi har rinnande vatten också).
Iallafall så kom jag och Becka fram till att Pona är verkligen den som förstör stallet och sånt minst. Zam och Sniff behandlar saltstenar lite våldsamt ibland, Zam slickar på dem helt våldsamt och hela tiden och Sniff biter i dem. Pona slickar bara lite ibland så där snällt. Sen så klottar Zam ofta ner en bräda i stallet då han äter ponnyfoder och sen har Snifff bitit bort det och dessutom så biter Zam och Sniff på bräder ibland utan någon vettig orsak. Inte så där krubbitaraktigt, utomhushästar brukar inte ha ovanor av den sorten. De gör det nog bara...

Bilden: Pona slickar på en röd mineralsten som vi har som Becka funderade på att kasta för de verkade inte gilla den. Sen började Pona slicka på den så vi behåller den nog. Det kanske är så att hon tycker att det är bra att hon får ha den för sig själv då Zam inte slickar så mycket på den och det finns inga bitmärken på den så Sniff tycker väl inte om den heller då. Jag kan nog sen förstå om hon tycker att Zams favoritsaltstenar är fruktansvärt äckliga för de blir väldigt slemmiga liksom. Allt som Zam rör blir slemmigt faktiskt. Speciellt hans favoritsaltsten, Himalayasaltstenen. Den tar slut på några månader och blir väldigt slemmig och så kommer det hål i den. Zam har den i bruk varje gång han är inne i stallet och Sniff använder den ibland. Jag kan inte minnas när jag såg Pona slicka på den sist.
Ah, jag visste inte att man kunde skriva ett så här långt stycke om saltstenar men tydligen så kan jag det. Vi har somsagt saltstenar... En vit fyrkant i stora boxen, den är helt salt och inte fyrkantig mera tack till mannen i mitt liv och hans söta och lagom tjocka chef/bästa kompis. Sen har vi den där röda Mineralstenen och så Himalayasaltstenen som också har en rolig form. Sniff hade en i sin box men den tog slut häromdagen så det blir att köpa en ny, jag tror att det sker imorgon, mamma och Becka ska till stan då.



Okej, det här var igår men så här ser Zam ut då han vill i gräshagen och äta gräs. Åh fyfan, jag kom just på att jag kallade Zam för "lagom tjock", om jag inte minns fel så var Karlsson på Taket också lagom tjock och dessutom rödhårig som Zam...hm gör det Sniff till Lillebror det då? Men Zam har ju som tur är ingen propeller på ryggen, fast han säkert inte skulle ha något emot att ha det också. 


Jag var trött och sur idag, jag hatade allt och fräste och snäste och önskade att jag skulle kunna sluta existera för en dag men nu lagom till kvällen så är jag förstås pigg och fnissig då. Typiskt.

Nu för tillfället har jag en förmåga som håller mig bort från facebook och gör så att jag inte svarar på sms och liknande... Jag har inte varit på facebook idag ens, men jag ska nog checka det sen då,jag delat länken till det här inlägget. Ett inlägg per dag eller varannan dag lönar det sig att dela på facebook...tycker jag.
Men instagram kollar jag stup i kvarten så vill man mig något så finns jag på instagram. Jag heter emilia_sudden_joy och har säkert mest bilder på ponnyerna och sen lite annat och jag skriver nästa bara på engelska där, inte för att jag är populär eller eller har mycket följare eller så men jag vill. Fast det ser förjävligt ut...
Men jag tycker om instagram. Ända sedan jag fick min första mobiltelefon så har jag fotat mycket med telefonkameran och nu så har jag någonstans att lägga upp de bilderna. Fast jag är nog funtad på det sättet att jag först tar ett gäng bilder och så lägger jag upp en av den senare då jag har tid för då måste jag kolla om det ser coolare ut om jag redigerar den eller inte. Jag brukar inte ta en bild med instappen liksom och jag har också slutat att använda instas filter... Jag brukar sätta ner rätt mycket tid på mina mobilbilder. Haha. Det tar faktiskt tid, både bloggen och insta. Jag funderar nog typ halva dagen på vad jag ska blogga om, sen blir det som det blir bara.

Sen så fick jag grupp-studentfotot av allihopa igår. Sista bilden med det gänget kanske det blev... Det kom en sådan bild i ÖT dagen efter men där såg jag åt sidan och såg hatisk ut. Jag var inte hatisk men ändå, jag såg störd ut...den här bilden är mycket bättre. Jag tycker att jag ser vind och sned ut men jag ler och ser framåt iallafall... Omg yes. Jag har också kortast klänning av alla på den raden. Jag stod i raden längst fram så... Men tja, jag ville att mina skor skulle synas. Så enkelt är det.

Det här blev ett långt inlägg, hoppas det är okej. 
Nu ska avsluta innan solen går upp. Det gör den om ca 2 timmar tror jag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar