Sidor

tisdag 10 juni 2014

De här senaste dagarnas hästhändelser

Varning för oseriöst innehåll! Kom ihåg att inte ta allt så seriöst och sådär ni vet. Om det är någonting som låter knasigt så är det för att jag inte klarar av att skriva så seriöst om allt hela tiden. Lol.

Det har bara blivit så sent på kvällarna och jag har inte hunnit skriva någonting då. Imorgon så far jag och mamma till Vasa igen för jag har intagningsprov till socionom och det kommer inte att gå bra för jag har inte läst till det så bra alls. Det kommer att ske katastrofer. Men jag vet inte om jag är så intresserad av att komma in. Jag tänker satsa på att söka till skolor nästa år och då ska det kanske gå bättre har jag tänkt. Då har jag också tänkt satsa på bara sådant som är kreativt och praktiskt. Det är liksom mer min grej.

Men nu hade jag tänkt ta och skriva om helgens och dagens hästhändelser. Det började med att Becka och Zam var och tävlade vid Cederbloms i lördags och jag och pappa var med också. Det var det där Harraste-programmet, det är ett fälttävlansprogram och de blev en plats från placering, bra med tanke på att de inte hade övat så mycket. 
Nu vill jag också tävla dressyr. Den här sommaren. Helst. Jag vet inte riktigt vad Becka har funderat på med Zam så jag vet inte hur det blir, men han är iallafall den bästa tänkbara ponnyn att vara med med. Jag har också kollat på billiga dressyrponnyer till salu i Sverige, det fanns en del unga ponnyer där som jag skulle kunna tänka mig. Fast jag har inte någon möjlighet att köpa någon häst jag inte heller. Dessutom så skulle jag inte hinna med Melinda och Sniff så bra då heller och de behöver mig de också. Det som skulle vara bra skulle vara att hitta en häst eller ponny att rida som någon annan äger som jag skulle få tävla dressyr med. Det är ju inte alla som är intresserade av att tävla dressyr. Å andra sidan så är det svårt att hitta någon...tror jag åtminstone. Vad vet jag, det här är någonting jag började fundera på idag. Men det skulle absolut vara roligt att faktiskt träna med en skild häst och ha ett mål med det man gör och vara med och utveckla en häst typ. Men ibland så känns det som om hälften av allt hästfolk tycker att jag är knäpp. Eller så inte. Hoppas inte det iallafall. Tja. Isåfall så vet de inte vad de missar. Jag är faktiskt helt okej om man ger mig en chans eller två... 



Igår var Becka och rida Keymaster och jag kom med på cykel. 
Han är verkligen fin och speciell. Jag sa väl förra gången att han är som någonting från Sagan Om Ringen och jag håller fast vid det. Nu kom jag på att det fanns ju faktiskt en travhäst i Sverige som vann en massa som hette Legolas... Tänk så kommer egentligen alla travhästar från Sagan Om Ringen, men det tror jag faktiskt inte. Fast jag tror att Pona tror det för hon har en crush på både Tilten och Keymaster. Ojj. Det var ju någonting som precis varenda hästbloggare skriver... Hm. Är det här en hästblogg? Jag vet inte. Det handlar inte bara om hästar men det är nog kanske så att de som inte är hästintresserade tycker att det är mycket häst här om de råkar hitta hit. Personligen så tror jag att hästarna började finnas för att jorden inte skulle gå under, det är de som sändes hit av någon gud eller alien för att rädda oss alla ur fördärvet och de som tror på hästar kommer inte att gå under utan ha ett evigt liv och så vidare. 



Nu har Zam och Melinda gått i den delen av hagen där gräset fått växa, Sniffen har vi inte vågat släppa dit än. Snart ska de få vara där på natten och så har vi stängt på dagarna. Sniff behöver nästan gå med Zam, han blir så stel och deppad och gör typ ingenting... Då han är med Zam så rör han på sig mer och så är ju Sniff och Zam bffs eller bros. Iallafall så har de en bromance och de liksom behöver sin dagliga dos av varandra för att fungera. 




Ah, där drunknade jag i oseriöshetens bottenlösa träsk igen.
Idag så var jag och Pona och springa på en åker, det var kul fast man blev lite blöt för det regnade och gräset hade liksom växt ganska mycket där...


Sen longerade jag henne på gårdsplanen, det är inte så bra underlag där men det var mjukare nu då det hade regnat. Vi höll inte på så länge heller och skrittade sen av 2 varv runt huset. 
Jag skulle som så behöva något bra ställe att träna Pona på. Jag ska som så försöka hitta ett som är tillräckligt nära eller göra ett själv nu i sommar. Det skulle vara så mycket mer inspirerande att hitta på något med henne om man skulle ha ett inhägnat ställe utan för mycket gräs...
Iallafall så var hon underbar idag. 
Tillsist...förutom att äta gräs så försökte hon äta såndär stoppning som finns i väggen, det ser ut som halm eller hö och är typ skitgammalt...jag tror att stallet är byggt på 1960-talet....så...
Zam försökte smaka på det en gång men han spottade ut det. Pona började äta upp det så jag fick liksom öppna käftarna på henne och dra bort det. Hon äter typ allt utom tomat... En gång för länge sedan så började hon tugga på en frusen fisk. Hjälp. Allt går ner. Hon har inte heller fått kolik någongång, det är nästan lite konstigt men det är ju absolut bara väldigt bra att hon inte har fått det.

Nåja nåja nu säger vi hejssvejs och om 8 timmar är jag påväg till Vasa, vi får se hur uppdateringen blir då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar