Sidor

tisdag 6 maj 2014

Tyglar är också överskattat

Mitt nyaste projekt med Melinda är att skippa tyglarna också då jag rider henne. Det känns som att jag har ridit henne lite mer den här senaste tiden, vilket betyder kanske 5 gångar senaste månaden. Suck. Jag vill rida henne typ varenda dag. 
Iallafall så kom jag helt enkelt fram till att jag ville kunna rida Pona och ha ett band runt halsen på henne att styra med så i fredags kollade jag först på en you tube-video hur man ska göra och sen for jag och hämtade Pona. Egentligen är det inte svårare än att använda vikthjälper och neckreining. Neckreining är då man liksom trycker på ena sidan med tyglarna men andra ska man inte ha tryck på alls. Det finns inget svenskt ord för det vad jag vet. Jag vet sen inte heller om jag gör helt rätt, för  som sagt, jag kollade på en you tube-video och bestämde mig för att det här fixar vi.
Faktiskt så fattade nog Pona efter en stund och jag visste nog att hon skulle förstå vad det går ut på, (det kändes ganska fantastiskt) men det är en annan sak om hon har lust att göra som jag vill eller om det växer gräs någonstans så behöver jag verkligen inte räkna med att hon kommer att bry sig ett skit i vad jag tycker. 
Idag red jag också men då var vi bara i skogen och skrittade mest, jag hade grimma och tyglar på henne men också det där grimskaftet runt halsen så vi övade lite samma saker. Jag kom fram till att jag kan ju knäppa fast grimskaftet i sadeln så att jag inte ska behöva hålla i det så att det inte pinglar och slår Pona.  Idag så var hon pigg och det var kul. Hon var också rätt smutsig, det var inte lika kul för hon var verkligen helt täckt i lera.
Hon hade ju nog haft 2 lediga dagar då förstås. Vi var till Vasa i lördags och i går gjorde vi inte heller någonting. 


Wooh, och så gillar jag schbraket. Det är lite för stort men det är riktigt bra för det formar sig rätt. Nåja, det är av ett rätt bra märke, Eskadron. Det är det jag köpte på hästmässan och priset var nedsatt en hel del så. Det ser också snyggt ut tillsammans med stigbyglarna och den där rosa sadelgjorden. Mycket färger. Yes. 


Ugh. Det är första Fors-Gers cupen för i år imorgon kväll. Hoppning. Becka och Z ska vara med och jag önskar att Pona också skulle vara med men det blev inte så den här gången. Nu kanske jag måste fara dit med Pona och se på då andra är med och tävlar. Jag tycker inte om att se på. Eller, jag har tröttnat på det. Dessutom så är det kallt och Pona får inte vara på de områden som hästar inte får vara på. Duh, jag tycker inte att Pona räknas som häst på det sättet. Hon borde ha en del privilegier tycker jag. Nåja, hon tycker ju att det är kul att vara där. Som tur så är mamma också ledig så i bästa fall så behöver jag inte fara dit alls...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar