Sidor

lördag 31 maj 2014

Jag märkte knapp av att vi galopperade och hoppade...det gick så snabbt

Wahaa! Idag så var Becka och jag och rida Tiltmenot. Eller, jag sa att om jag kommer med så vill jag också rida. Hah!
Senast jag red honom var i april dagen då han for hem efter att han varit här. Så jag tyckte att det började vara på tiden och det är lite så att enda hästen jag annars rider är Zam typ och det är kul att rida andra hästar ibland (och speciellt kul om den hästen är en Tilt.) Det var verkligen kul att rida honom. Han har blivit bättre sen sist också, han brukade inte stövla rakt in på skogsstigar förr, han brukade vägra att gå först men sen gick han och nu går han rakt in i skogen utan tjafs till exempel. Och så har Becka hoppat hinder i skogen med honom och det tycker han att är kul. Jag skulle prova hoppa idag. Han blev riktigt ivrig och ville fara och sen så for vi iväg, först travade han och sen började han galoppera och det gick snabbare och snabbare. Jag märkte knappt av att han hoppade heller. Och hjälp vad han for iväg med mig... Stigen var lite knölig och det skumpade jättemycket så jag kunde inte göra så mycket liksom. Först kändes det lite hemskt och sen tänkte jag att "yay han galopperar", sen då han bröt av till trav så försökte jag få honom att sakta in och det tog en stund. Becka undrade nog vart vi tog vägen. Det var en lite omtumlande upplevelse men jag blev inte rädd. Jag tänkte att antingen så faller jag av eller så får jag honom att stanna, förhoppningsvis det senare. Jag borde kanske ha försökt hålla in honom lite mer. Sen for vi tillbaka och hoppade 2 hinder i trav och då höll jag honom kortare.
Fast jag skulle nog göra det igen. Jag vet inte vad det är för någonting då jag rider honom men jag är inte alls rädd. Han skulle liksom aldrig göra någonting känns det som. Idag så for han iväg för att han tycker att det är roligt, han skenade ju inte väg och fast det tog en stund för honom att stanna så struntade han inte i mig. Det tar bara en stund för honom att stanna. 
På tal om att galoppera med Tilt, så är det nog så att Becka får lära honom att galoppera, det är nog meningen att han ska kunna det. Eller, klart han kan galoppera, det är bara det att han kan inte galopphjälper och så är han inte van att det är tillåtet att galoppera då han jobbar. Fast han ska inte springa in i galoppen på det sättet att han får trava tills han börjar galoppera typ. Då han hoppar så är det lite annorlunda.

Det värsta som hände var nog då vi skulle byta ryttare, vi var i skogen och Tilten trampade runt för det var mycket myggor där. Det var inte lätt att hålla i honom då liksom, vi for ut från det värsta då för det gick bara inte. Klart han är känslig för myggor...det är Pona också fast hon är shettis och lättare att hålla.
Det knasigaste var då jag torkade ur han näsborrar med bomull och då hamnade det på hans underläpp typ och dåt han upp det tror jag...jag sa typ bara att neeejjj du kan ju inte äta bomull! Det har ju sådan vidrig konsitsens så det fastnar ju bara någonstans. Nåja, den bomullen såg vi aldrig mer till. Men det är iallafall en växt som är ganska ofarlig och dessutom mjukt. Tiltens beundrarinna, alltså Pona försökte en gång äta en cigarettfimp, den lyckades jag få henne att spotta ut. Hon har också försökt smaka på kapsyler och genomfrusen fisk. Hjälp, en gång då jag och Becka var yngre så gav vi henne grapeskal, det var kanske inte så bra för henne heller men hon gnuggade dem bara mot marken så de blev jordiga och så åt hon upp dem. 

Det blev ett råddigt inlägg. Jaja, stor dag imorgon tror jag, godnatt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar