Sidor

lördag 12 april 2014

Vad jag och hästarna har sysslat med de senaste dagarna

Nu då Tilten är här så är det hästarna och inte ponnyerna. På tisdag far han hem, då är det ponnyerna igen. Vi har nog vant oss med att han är här nu och han passar bra in här.
Om det är någonting som är bra med att han far så är det att Melinda kanske slutar att vara brunstig. Hon har typ varit det sen han kom hit... Alltså, det är ju kul förstås att hon har hittat kärleken så här på äldre dagar och jag förstår henne nog för han är snygg och stilig och trevlig och andra bra saker. 17 år yngre  än Pona är han också. Åldern har ingen skillnad för hästar... Tilten verkar inte ha någonting emot Pona heller men han är ju valack och förstår kanske inte riktigt allting om brunstiga ston och sådant men han försöker iallafall vara trevlig och blir inte irriterad på henne som Zam kan bli. Hon blir efterhängsen (är det ett ord?) då hon är brunstig liksom. Nu vet ni det också.

                       

I onsdags så red jag Melinda. Faktiskt. Jag tänkte först longera nere på åkern och så tänkte jag att jag kan ju lägga sadeln på henne och rida lite och se vad hon säger om det och hur hon känns att rida och sådär. Jag började med att longera och det gick bra enda tills hon stack iväg hemåt. Så då tänkte jag att det är lika bra att sitta upp och rida då för har hon stuckit en gång så gör hon det flera gånger. Det går inte att stoppa henne heller och man kan aldrig veta exakt när hon kommer att sticka iväg heller för hon liksom rycker iväg helt plötsligt utan någon som helst förvarning. Sen far hon bara snabbare om man försöker dra i linan så då tappar man henne och så får man känna sig dum och springa upp till gården och hämta henne då. 
Sen då jag red så fortsatte hon att vara envis och studsig men det var kul att sitta på henne igen och hon verkde inte tycka att jag var alltför jobbigt stor. Fast shit vilka travsteg. Jag har blivit så van med Zams trav så shettisstegen har blivit lite mer främmande för mig och det gjorde mig lite ledsen för det är Melinda som ska vara den ponnyn jag rider. Det kommer alltid att vara Melinda som kommer att vara den häst jag helst sitter på och det sorgliga är just det att det är "alltid" men det finns inget som tillåter "alltid" att faktiskt vara föralltid. Vi tog några repor galopp iallafall, det gick hur bra som helst. Hon var lite svår att hålla, jag red ju dessutom med grimma för träns är överskattat på Melinda. 

                   
I torsdags så var jag och mamma i skogen med Zam och Sniffiboy. Jag red barbacka på Zam och mamma gick med Sniff. Jag kom fram till det att man borde rida barbacka oftare. Man blir liksom så mycket tuffare då och får bättre balans. Sadel är också överskattat... Förr red jag typ alltid barbacka på Melinda.
På kvällen var S och P och rida Melinda och Becka kom med med Tilten. Pona koncentrerade sig mest på Tillten, jag kom med med cykel och hade skitvarmt. För jag hade vinterjacka och vinterbyxor. Nu kom jag fram till att det är för varmt för sånt skit, lika bra det för mina vinter-stallkläder är så extremt fula så att till och med kråkor, troll och älgar i skogen håller sig undan.
Igår i fredags red jag också Z och mamma gick med Pona. En fredagskväll med Zam kan aldrig gå fel. Det var en fin kväll och Zam såg lite troll i skogen också. 
Nu känner jag mig inte heller så osäker längre med Zam. Det kan kag väl meddela. Det har aldrig känts bättre. 
Idag så borstade jag Pona och redde ut tovor och sådant i pälsen på henne... Hon har så hopplös päls. Hela ryktlådan var full med päls och Pona var stövig, tovig och dammig. Det var nkce sen då hon faktiskt blev ren, inte rullade sig direkt jag släppte ut henne och verkade tycka att det var mysigt då jag drog i tovorna som hon hade i pälsen. Shettisar som tappar päls. Det är inte lätt det.
Sen var jag och Becka och köra med Zam. Han blev jättesvettig. Det var varmt.
Shit, han ser lite rund ut hehe....
Sen då vi kom hem så rullade han sig....

Yay...
Då måste Tilten också rulla sig. Vi har funderat på hur han lyckas med att bli riktigt jävla smutsig från topp till tå och vi har inte sett honom rulla sig. Okej, han lade sig nogrannt och försiktigt på ett väl utvalt ställe och rullade sig på ena sidan riktigt noggrannt. Det såg ganska kul ut.
Sen kan jag också meddela att kanelstenen som jag köpte var omtyckt, speciellt av Zam. Nu finns den inte länge. Den blev inte långlivad den inte.
Okej, det här blev långt. Hope U enjoy så att jag inte sitter här en halvtimme och skriver skit som folk skiter i.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar