Sidor

lördag 29 mars 2014

Nu har vi 4 hästar! (Åtminstone i ca 2 veckor)

Åtminstone i ca 2 veckor har vi det. Den fjärde som har kommit hit är Tiltmenot. Den här varmblodiga trevliga killen. Hans ägare ska nämligen på resa och Keymaster ska också någonstans i 2 veckor typ. Så då passade det bäst att Tiltn kommer hit. Han får ha den ena hagen för sig själv för vi börjar nog inte med att släppa ihop dem nu inte, dessutom så har både han och Zam så mycket stål och piggar på bakhovarna så det skulle kännas lite riskabelt. (Åh herrgud, min värsta mardröm är att någon häst som jag bryr mig om ska typ bli sparkade av en broddad bakhov. För då brukar det inte gå bra.) 
Så idag så for Becka och rida med honom och sen lämnade han hit då. Ponnyerna tyckte att det var intressant och konstigt att det kom en häst hit. Zam är ju ledarponnyn så han började krafsa och ha sig. Han tyckte också att vi skulle ha behövt diskutera med honom först om att ta hit någon häst. Pona tyckte att det var intressant och hon stod och såg in i Tiltens hage och funderade om hon skulle kunna slippa in dit men det går inte. Dessutom så sprang hon helt plötsligt fram till staketet flera gånger och stod och tittade ditåt...  Jag tror att det är hon som har minst emot att Tilten är här. Hon pipar och låter  ganska mycket och måste verkligen kolla in vad det är för en typ men det är liksom hennes sätt. Hon ser inte ut att vara fientligt inställd till honom utan mer intresserad. Dessutom så är hon brunstig. 
Sniff var ganska blyg. Jag visste faktiskt inte att han också är socialt awkward (som jag då). Det är ju lite det att hans hovar är inte 100% friska. Men låt mig säga 75%. De har växt konstigt och så är de känsliga. Sniff är ju annars känslig. Han var så söt, han stod lite bakom Pona och så började han också  försöka krafsa Pona på manken och sådär (men då pipade Pona och ville inte...). Han såg riktigt ut att behöva en kram eller någonting. Det blev jag som fick krama honom då.
Tiltn tog allting ganska chill. Han är till skillnad från ponnyerna van med att resa. Han började äta hö han bara. Han verkar tycka att så länge det det finns hö eller halm eller gammalt gräs eller någonting att gnaga på så är det lugnt. 
På nätterna är meningen att han ska vara inne i den ena boxen bredvid Sniff. Boxen skulle kunna vara större men han kan nog vara där. Kalle rymdes ju också dit och han var lite större... Tiltn blev lite orolig då Zam och Pona försvann men då han upptäckte att Sniff var i boxen bredvid så blev han lugnare. Sniff är också mer kaxig då han är i sin egen box. Det är liksom hans eget rum liksom och hans regler. Sniff är också lugn, han stid och åt hö han bara då Tiltn såg in i Sniffs box. Det finns liksom ett hål i väggen där. 
Zam såg också liksom lite deppig ut ikväll. Jag vet inte jag... 
Nåja. Vi får se hur det blir nu. Spännande dag. Det känns som att jag har varit i stallet hela dagen. Haha. Det är ganska kul. Jag kom fram till att mitt liv kretsar kring hästarna och min ipad och telefon. Det är mitt liv det...

Den här bilden råkade jag ta. Det var ganska ljust och jag såg inte riktigt bra sådär i motljus haha. Men med tanke på det så blev den här bilden super. Han sprang liksom fram mot staketet där ponnyerna stod. 
     

Några bilder av Tiltmenot som jag inte har visat här... Måste göra det innan de försvinner i mängden...
Visst är han fiiin? Han har fin färg och fina ögon. Tycker jag. Han ser verkligen ut att ha smal hals. Och det har han ju nog. På den hör bilden så ser det ganska mycket ut så för han är så hög och jag är kort och det fanns begränsat utrymme att röra sig bakåt på så det blev lite konstigt.
     

Becka och T. Rätt mycket redigerad bild eftersom min tumme råkade synas. Smartphonebild-fail nummer 1. 
     

Nåjoo, vi får se hur det blir nu bara. Jävlar vad knäpp jag måste låta då jag har skrivit det här. Som någon slags väldigt "Crazy catlady", fast med hästar. Crazy Horselady. Haha.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar