Sidor

söndag 2 mars 2014

Let's talk about the Governor

Alltså...ursäkta för allt som har med The Walking Dead att göra... Eller föresten sorry not sorry.

Nu är det The Governor/Phillip Blake/Brian Heriot som jag vill fundera på. Han är en karaktär som man inte glömmer så lätt. Nu är han ju död men det känns minsan som att man inte kommer att glömma honom i första taget. David Morrisey var verkligen bra. Helt perfekt för den rollen. Oh my god, han är väldigt övertygande liksom. Nu då jag ser säsong 3 och ska fortsätta med säsong 4 (och jävlar, i morgon kommer ett helt nytt) så vet jag vad som händer och kan koncentrera mig på detaljer. Första gången jag TWD så hatade jag guvernören bara mer och mer liksom och han blev också knäppare och knäppare. Men saken är den, att precis som Michonne så var jag nog lite misstänksam. Han verkade ju helt okej och bra först då hon och Andrea kom till Woodbury. Sen sade den där piloten var resten av de där militärkillarna var och så for the gov & co dit och viftade först med en vit flagga och sköt sen ner dem och tog vad de behövde ha av dem. Då förstod man att han inte är den Good Guy som de icke-invigda tror att han är. Sen hade han sin döda zombiedotter Penny kvar. Han trodde förstås att det skulle gå att bota henne, precis som Hershel trodde i säsong 2. Men saken är den, nu har man redan fått känslan av att guvernören är manipulativ, ljuger och helt enkelt osympatisk. Av Hershel fick man ändå det intrycket att han brydde sig om familjen, det var det han gjorde och han ville ju först att Ricks grupp skulle lämna gården då de var klara att ge sig iväg, helst så fort som möjligt och klart han ville det för det känns kanske inte så säkert att ha ett gäng som man inte känner som dessutom är beväpnade upp över öronen på sin gård. Jag skulle iallafall vara livrädd att de ska ta över typ och ta livet av mig min familj eller nåt... Så Hershel förstår man...guvernören, han är bara störd. Sen hade han också samlat på sig huvuden av människor och walkers i akvarium. Det är ett tecken på extrem stördhet, indeed. (Just det, då han tvingade Maggie att klä av sig. Fy fan.)
Saken är den, jag tycker att psykologi är rätt så intressant, det är inte bättre än att jag ska skriva det i studentskrivningarna om några veckor. (Hjälp!) Här finns det mycket att fundera på minsan. 
Alltså, våran Phillip här verkar inte kunna klara av motgångar. Då verkar det vara slut för honom. 
Han är manipulativ, får folk att tro saker, är ganska övertygande och tvekar inte att ljuga. Han bryr sig inte om det som inte är hans. Lite som en psykopat. Jag vet inte hur han var före jorden gick under, kanhända så var han helt "normal" och hans stördhet bröt ut först då han blev ledare för en hel liten stad då lagarna som gällde förr inte gäller mera? 
Iallafall, en del började hoppas att han hade blivit "good" då han hittade Lilly, Tara och Meghan. Men då var han svag så vad kunde han nu ha gjort egentligen? Jag tror att han har typ en "bra" sida som är helt "normal" och den sidan såg man av honom då flivet bara flöt på. Eller den sidan såg man utåt iallafall. Sen om han ville någonting så gjorde han vadsomhelst för att få som han ville och jag tror inte att han kunde stå ut med att förlora heller. Han ville ha sista ordet. Plus att han kunde minsan manipulera och sade det folk ville höra och ljög. Man fick också en känsla av att man vet verkligen inte var man har honom, att han var galen helt enkelt. Opålitlig....
Och så tror jag att han hatade sig själv och hur saker hade blivit. För David Morrisey, han som spelade The Gov sa det och det går faktist inte att föreställa sig att han tyckte att han var bra. Jag tror att han kanske försökte intala sig då han hade Woodbury att han gjorde något bra men jag tror inte att han lyckades ljuga för sig själv lika bra som åt Woodburyborna.
Nåja...
Men ändå...jag saknar honom på något sätt...han var en så bra bad guy. Speciell. Han lämnade kvar ett avtryck. Det är konstigt att han är död. Men han är orsaken till mycket skit sommhar hänt och tog livet av allt för många. Hur han dog sen är jag helt nöjd med också. Speciellt om man tänker på hur Andrea dog. Speciellt eftersom det var Michonne som körde svärdet genom honom och så fick han ligga där och vara döende tills Lilly sköt honom. Jag brukar annars hata tortyr i filmer och serier men det kändes rätt och han hade nog gått för långt där. 
Men han var "bra gjord" så att säga. Annars skulle jag inte skriva det här långa inlägget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar