Sidor

torsdag 2 januari 2014

Funderingar om Zam och hans påhitt...

Aouuuuuuuuuu....
För att skolan kommer att bli jobbig den här korta tiden som vi har kvar...
Konstigt nog så känns det inte så dåligt............ 

Jag skrev inte om gårdagens ridas heller...det blev sent sen var jag ändå vaken en halv evighet till....
Men jag måste skriva om att jag red Zam igår för jag har funderat på en del....

Alltså, Zam hade tappat en sko typ i söndags och igår så fick han den påslagen igen. Han har sånadär grejer som gör att snö inte fastnar på fram och därför så blev det ganska ojämnt och obekvämt för honom... Sen for Becka och jag en runda med Tilten och Z (Det är Tilts ägare som skor Zam så...) 

Zam var ganska trög, tung och stel... På ett ställe så hade de facklor ute vid vägen och vi trodde ju att Tilten kanske skulle bry sig mer om dem än vad Zam...men dendär tittiga travhästen gick förbi dem helt lugnt och Zam stannade... Heh. Sen på hemvägen så var Becka och T en bit framför och jag och Zam galopperade en bit efter, typ några hundra meter. Då bockade han mittiallt iväg...jag fick nog snabbt koll på honom. Det var inte så farligt men grejen är det att Zam brukar inte göra så... Melinda kan göra så men att sticka iväg och bocka brukar inte Zam göra. Så det stör mig lite. Han gjorde det för några dagar sen med Becka också och har annars varit mera stirrig än vanligt... Jag vet inte jag...
Igår så var vi förståss en bit efter och då brukar vilja fara hårt... Men det var liksom som att han ville fara hårdare men det var svårt att fara hårdare för att han var stel. Antagligen så kände han av någonting efter att ha gått ojämnt i 2 dagar. Man kan ju tänka sig hur det skulle kännas hur det skulle kännas om man bara skulle ha en sko på sig... 
Ah, jag har så många oroliga funderingar om varför han har blivit sådär...det är inte kul precis. Men annars så är han nog lika gullig som han brukar vara. I fredags så var vi på en runda i skogen med han och Pona med 2 tjejer som inte hade ridit så mycket (det var Pauen och Anton som hade gett en ridtur som julklapp åt dem och de fick låna Z och Pona)
 Då uppförde Zam sig perfekt, han gick sådär lagom och var snäll och tålmodig... Och det var i lördags som Becka red honom och han var stack lite också. 
Jao... Jag vet inte... 

En bild från förra gången då vi var i skogen med Tilten...

                          

2 kommentarer:

  1. Zam är kanske lite vintertrött... hästar brukar ibland må bra av att få vila någon vecka eller så.

    SvaraRadera