Sidor

lördag 4 januari 2014

Det här med symboler...

Igår så skrev jag någonting om då folk har tröjor med bandnamn fast de troligtvis inte känner till det bandet som de råkar ha på sin topp köpt vid H&M men jag förklarade inte närmare varför jag tycker så... 
Till att börja med så måste jag säga att det är lite skillnad på vad det är för ett band... Står det "The Beatles" så är det ju lite annorlunda än om det står "Ghost" eller "Arch Enemy" till exempel... Om det är något som alla känner till så är det mer accepterat liksom. Nirvana och Pink Floyd och Ramones är band som är kända typ så att alla känner till dem och de har ju nog snygga logon och sådär så klart folk köper det om de ser det vid H&M men frågan är om de skulle faktist lyssna på Nirvana, vad skulle de tycka då? De har på sig någonting som det står Nirvana på men de tycker inte att de är bra...
Och så tycker jag nog att det är H&Ms fel lite också.
Det är också dethär då symboler blir mode.
Kors till exempel är en kristen symbol. Det finns kors på mycket inom mode nuförtiden och det går väl an men jag tycker att man borde känna till om man har någonting med kors på att det nog betyder någonting också.
Samma sak med uppochnervända kors. Det är ganska vanligt inom denhär pastelgoth och pastelgrunge stilen som har blivit vanlig bland såna som inte vill se ut som alla andra på senaste tiden...
Det är en ganska nice stil tycker jag... 
Uppochnervända kors brukar användas inom black metal och satanism och så men det är nog en kristen symbol det också, det var typ någon som inte ville dö på samma sätt som Jesus för att han tyckte att han inte förtjänade att dö på samma sätt typ eller något, inte riktigt säker...
Det är ganska sjukt egentligen.
Men uppochnervända kors inom allt det här alternativa med pastellfärger ger ett ganska ironiskt och coolt intryck. Hela stilen är lite "Fuck You :)" ...med en glad smile på slutet och så...
Så finns det peacemärken på en massa. Peacemärken lär också ha en massa betydelser...också andra än bara fred.
Och hakkors var från början en solsymbol om jag inte minns fel, nu tänker man på något helt annat då man ser ett sådant...
I Sons Of Anarchy så betyder deras tatueringar och deras västar mycket. Det är deras identitet.
Pentagram (bilden i mitten, en femuddig stjärna i en cirkel) är en magisk symbol som kan betyda mycket, ett uppochnervänt pentagram brukar användas av satanister. Visste ni förresten att satanism inte betyder att man bränner kyrkor och offrar till djävulen? Satanismen är mera en filosofi uppfunnen av en Anton La Vey där man själv är sin egen gud typ. 
Det är skillnad på satanism och djävulsdyrkan.
På bilden längst upp till höger ser det ut som att det står "Burzum" på tjejens topp... Lite konstigt ser det nog ut tycker jag. Men okej om man är medveten om att Burzum är Varg Vikernes egna lilla blackmetal-band och att han har bränt kyrkor, mördat en kille (förvisso en rätt störd sådan) och att Varg har en och annan racistisk fundering... 
Nåja, jag börjar bli klar här...
Och jag säger inte att man måste vara expert på allt sådant men man ska veta det att saker härstammar från någonting fast vissa symboler har blivit lite avtrubbade med tiden kanske och vissa har ändrat betydelse och så vidare...
Jag säger inte heller att jag är expert på det här men jag personligen har inte på mig sådant som jag inte står för...

Bilder: We ❤️ It
                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar